لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

حج سیاسی؟ (احمدی نژاد در مکه از نگاهی دیگر)


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران که برای شرکت در مراسم حج به عربستان سعودی رفته است، در حاشیه این مراسم روز جمعه در شهر منا با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت و گو کرد.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران که برای شرکت در مراسم حج به عربستان سعودی رفته است، در حاشیه این مراسم روز جمعه در شهر منا با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت و گو کرد.

برخی از ایرانیان امیدوارند شرکت محمود احمدی نژاد در مراسم حج امسال بتواند رابطه جمهوری اسلامی را با کشورهای عربی همسایه بهبود بخشد و پیوندی دوباره بین ایران و عربستان برقرار کند.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران که برای شرکت در مراسم حج به عربستان سعودی رفته است، در حاشیه این مراسم روز جمعه در شهر منا با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت و گو کرد.


آقای احمدی نژاد در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش روابط «دوستانه» دو جانبه، از پادشاه عربستان سعودی دعوت کرد تا به ایران سفر کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از ایرانیان نیز به این سفر امید بسته اند و آن را پیوند دو بازیگر مهم منطقه محسوب می کنند.


یک معلم زن ایرانی که در مراسم حج حضور دارد به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این که پادشاه عربستان احمدی نژاد را به حج دعوت کرد نشانگر این است که کشورهای مسلمان یکدیگر را زمانی که به کمک احتیاج دارند پشتیبانی می کنند».


نزدیک به دو و نیم میلیون مسلمان در مراسم حج امسال شرکت دارند. محمود احمدی نژاد نخستین رییس جمهور اسلامی ایران است که در مراسم حج تمتع شرکت می کند.


روابط میان دو کشور مهم منطقه، یعنی ایران شیعی و عربستان سنی مذهب، در طول سال های پس از انقلاب اسلامی، گاه با چالش هایی سخت رو به رو بوده است. بنابر این حضور محمود احمدی نژاد در مراسم حج معنایی سیاسی نیز به این سفر افزوده است.


یک ایرانی دیگر، که بازرگانی است که از شهر مشهد به مراسم حج رفته، به خبرگزاری فرانسه می گوید: «برقراری رابطه با کشورهای بزرگ عربی نشانه ای از وحدت بین مسلمانان است و به غرب خواهد فهماند که بین شیعه و سنی تفرقه ای نیست».


یک تجربه تلخ


در مراسم حج سال ۱۹۸۷ برگزاری مراسمی در مکه که جمهوری اسلامی آن را «برائت از مشرکان» می خواند روابط دیپلماتیک تهران و ریاض را به تیرگی کشاند. در آن تظاهرات، مأموران امنیتی عربستان سعودی به مقابله با تظاهرکنندگان پرداختند که بر اثر درگیری ها۴۰۲ نفر، که ۲۷۵ نفر از آنان ایرانی بودند، کشته شدند.


پس از آن حادثه، تا سال ۱۹۹۱ شرکت ایرانی ها در مراسم حج ممنوع بود. اما امسال بیش از ۱۰۲ هزار ایرانی برای به جای آوردن حج به عربستان سعودی اعزام شده اند. دولت عربستان اعلام کرده است در مجموع ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در حج امسال شرکت کرده اند.


یکی از مقام های سازمان حج و زیارت ایران نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است: «پس از تحکیم روابط، و طی سه سال نخست، سعودی ها به ما اجازه اعزام ۱۲۰هزار را به مراسم حج دادند. امروز سهمیه کشورهای مسلمان بر اساس جمعیت آنان تعیین می شود».


خبرگزاری فرانسه همچنین در گزارش خود افزوده است جمهوری اسلامی پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در موضوع پرونده هسته ای روز به روز در صحنه سیاست جهانی منزوی تر شده است.


اما یک دانشجوی ایرانی حاضر در حج می گوید: «شخصا امیدوارم رییس جمهور احمدی نژاد بتواند (به عنوان نتیجه حضور خود در مراسم امسال) طرحش را با موفقیت اجرا کند و وضع بین المللی ایران را بهبودی بخشد».


از آنجا که جمهوری اسلامی به خواست جهانی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم تن نداده است، شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در دو نوبت تحریم هایی را علیه ایران تصویب کرده است. غنی سازی اورانیوم بخش کلیدی چرخه سوخت هسته ای است.


اورانیوم غنی شده در نیروگاه های هسته ای مورد نیاز است اما می تواند، در صورت غنای بیشتر، در ساخت بمب اتم نیز به کار گرفته شود.


غرب همچنان در اندیشه تصویب قطعنامه دیگری برای اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران است. اما جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است که انرژی هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز می خواهد.


در اوایل ماه جاری میلادی، هنگامی که سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۳ برنامه تولید سلاح های اتمی را متوقف کرده، محمود احمدی نژاد آن را یک پیروزی بزرگ خواند.


روز چهارشنبه این هفته، نخستین روز از مراسم سه روزه رمی جمرات (سنگ انداختن به شیطان) آقای احمدی نژاد فرصت دوباره ای به دست آورد تا ضربه ای حواله ایالات متحده کند: «ایران شدیدا با اداره جهان توسط آمریکا مخالفت دارد و همگی در مقابل آن می ایستیم».


XS
SM
MD
LG