لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

بابی فیشر، قهرمان سابق شطرنج جهان، درگذشت


بابی فيشر سال ها در ژاپن زيست و از چند سال قبل در ايسلند زندگی می کرد.
بابی فيشر سال ها در ژاپن زيست و از چند سال قبل در ايسلند زندگی می کرد.

بابی فیشر، قهرمان پیشین و نابغه جهانی شطرنج، پنج شنبه، ۱۷ ژانويه، در سن ۶۴ سالگی در بیمارستانی در ایسلند درگذشت.


جرالد سوریسون، سخنگوی بابی فیشر، خبر داد که این قهرمان سابق شطرنج جهان روز پنج شنبه در بیمارستانی در ریکیاویک ایسلند درگذشته است.


علت مرگ او هنوز اعلام نشده است.


بابی فیشر سال ۱۹۴۴در شیکاگو به دنیا آمد و در بروکلین بزرگ شد. او در چهارده سالگی قهرمان شطرنج آمریکا شد و در پانزده سالگی به درجه استادی بزرگ (گراند مستر) شطرنج رسید.


بابی فیشر در سال ۱۹۷۲ بوریس اسپاسکی، از اتحاد جماهیر شوروی، را شکست داد و قهرمان شطرنج جهان شد.


پیروزی او در آن سال ها، که جنگ سرد حتی بر ورزش نیز سایه افکنده بود، بازتابی بسیار گسترده یافت و رسانه ها این رقابت ورزشی را تمثیلی از رقابت طرفین جنگ سرد در دنیای سیاست تلقی کردند.


پیروزی بابی فیشر بر اسپاسکی در خلال رشته مسابقاتی روی داد که در ریکیاویک برگزار شد و پس از گذشت بیش از یک قرن، قهرمانی شطرنج جهان را برای آمریکا به ارمغان می آورد.


اما شهرت او به عنوان نابغه شطرنج به دلیل افکار ویژه اش به زودی رنگ باخت.


بابی فیشر چند سال پس از مسابقه با اسپاسکی، در رقابت با شطرنجبازی دیگر از شوروی، به نام آناتولی کارپوف، نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند؛ او در واقع از انجام مسابقه سر باز زد و حاضر نشد با کارپوف بازی کند.


رفته رفته نام او در رسانه ها محو شد و فقط در سال ۱۹۹۲، زمانی که در مسابقه ای نمایشی، در جزیره سوه تی استفان در یوگسلاوی، بار دیگر بوریس اسپاسکی را مغلوب کرد نام او تا مدتی مطرح شد.


بابی فیشر مسابقه مذکور را در مخالفت با تحریم اعمال شده بر اسلوبودان میلوسوویچ، رییس جمهوری وقت یوگسلاوی، انجام داد.


بابی فیشر بعدها از سیاست های رسمی آمریکا انتقادهایی شدید کرد و به دلیل نقض برخی تحریم ها مورد تعقیب قرار گرفت. او که چند سال در ژپن می زيست، از ملیت آمریکایی اش چشم پوشید و از سال ۲۰۰۵ در ایسلند سکونت گزید.


XS
SM
MD
LG