لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

دارابی، دستگاه قضایی آلمان را تهدید به افشاگری کرد


آقای دارابی می گوید که «با نوشتن کتابی، ناگفته ها را در باره این پرونده خواهد گفت.»
آقای دارابی می گوید که «با نوشتن کتابی، ناگفته ها را در باره این پرونده خواهد گفت.»

کاظم دارابی، که به جرم دست داشتن در ترور میکونوس پانزده سال در آلمان زندانی بود، بامداد سه شنبه به تهران بازگشت و در بدو ورود به خبرنگاران گفت که علیه دستگاه قضایی آلمان افشاگری خواهد کرد.


او می گوید که «با نوشتن کتابی، ناگفته ها را در باره این پرونده خواهد گفت.»


به گزارش خبرگزاری های ایران، آقای دارابی بامداد روز سه شنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال علی باقری، سرپرست معاونت اروپای وزارت خارجه جمهوری اسلامی، قرار گرفت.


کاظم دارابی به خبرنگاران گفت که در هیچ تشکیلاتی حضور نداشته و فقط عضو اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا بوده است. او گفت: «در همین جا به قرآن سوگند می خورم که عضو هیچ دسته یا تشکیلاتی نبوده ام.»


دادگاهی در آلمان، پس از یک دادرسی چندساله، سرانجام در ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ کاظم دارابی را در ماجرای قتل دکتر صادق شرفکندی، رهبر وقت «حزب دموکرات کردستان ايران» و سه نفر از دستياران وی، مقصر شناخت و او را به حبس ابد محکوم کرد.

وی همچنین خبر داد که قصد دارد در آینده کتابی به زبان آلمانی بنویسد و افزود: «با چند مؤلف آلمانی صحبت کرده ام که در ماه های آینده به ایران خواهند آمد و از اول تا آخر این ماجرا را مکتوب می کنم و با دلیل و برهان و منطق ثابت می کنم تا همه بدانند که بدون دلیل زندانی شده و من بی گناهم.»


دادگاهی در آلمان، پس از یک دادرسی چندساله، سرانجام در ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ کاظم دارابی را در ماجرای قتل دکتر صادق شرفکندی، رهبر وقت «حزب دموکرات کردستان ايران» و سه نفر از دستياران وی، مقصر شناخت و او را به حبس ابد محکوم کرد.


بر اساس کیفرخواست دادستان آلمان، شبی که او همراه با دستيارانش در رستوران «ميکونوس» برلين مشغول صرف غذا و گفت وگو بود، به ناگهان تيمی از مهاجمان مسلح به انواع سلاح های خودکار به رستوران هجوم برده و او و سه نفر ديگر از ناراضيان کرد را به قتل رساندند.


در حکم دادگاه ميکونوس آمده است که آخرين رايزنی «تروريست ها» برای انجام اين قتل، در منزل کاظم دارابی انجام شد و «دارابی ... قتل‌ها را برای سرويس مخفی ايران سازماندهی کرد. او از هدف باخبر بود و به طور ارادی در قتل چهار نفر شركت كرد.»


صادق شرفکندی، پس از قتل دکتر عبدالرحمان قاسملو، به عنوان رهبر حزب دموکرات کردستان ايران برگزيده شده بود. وی در پاييز سال ۱۹۹۲ به برلين، پايتخت آلمان دعوت شده بود تا درهمايش انترناسيونال سوسياليستی شرکت کند.


از کاظم دارابی، که فارسی را با لهجه ای عربی صحبت می کرد، پرسیده شد آیا عرب است. او پاسخ داد: «من اهل كازرون و ايرانی الاصل هستم و به دليل اين كه همسرم لبنانی است و مدت زيادی با او كاملا عربي صحبت كرده ام و نيز به خاطر اقامت طولانی در آلمان، شايد اين مسايل در لهجه من تغيير ايجاد كرده است.»


وی مدعی شد که « مبنای دستگيری او اتهام عضويت در وزارت اطلاعات ايران بود و آلمان ها برای اثبات اين ادعا اعلام کردند که سازمان6 MI اين خبر را به آنها داده و وکيل من از آنها خواست که مراجع خبری در دادگاه بنده برای شهادت حضور يابند اما اين مسئله تحقق نيافت.»


وی از ذکر دليل و جرييات حضور خود در آلمان خودداری کرد ولی گفت که قصد داشته در آنجا پايان نامه تحليلی ارائه کند.



وزارت امور خارجه: دارابی بی گناه بود


علی باقری، سرپرست معاونت اروپای وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز که برای استقبال از کاظم دارابی به فرودگاه رفته بود گفت: «در این مسئله مهم آن بود که دارابی بی گناه و بدون ارتکاب جرمی دستگیر و برای او حکم حبس ابد صادر شد.»


آقای باقری همچنین به دولت و نظام قضایی آلمان انتقاد کرد که نسبت به وضع خانواده کاظم دارابی در مدت پانزده سال گذشته بی توجه بوده اند. به گفته آقای باقری، «این یکی از موارد اسفناک در این پرونده است.»


دادگاه آلمان، متهمان حادثه میکونوس را ماموران اعزامی از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی معرفی کرد و در حکم خود، شماری از سران وقت جمهوری اسلامی را به «آمريت» در اين قتل متهم کرد.


نام علی فلاحيان، وزير وقت اطلاعات ايران صريحا در آمريت اين قتل مطرح شد و حکم جلب بين المللی عليه او صادر شد.


ده سال پيش در اوج دادگاه ميکونوس که بازداشت يک تاجر آلمانی در تهران را نيز به دنبال داشت، کليه کشورهای اتحاديه اروپا سفرای خود را از تهران فراخواندند و روابط ايران با اروپا تا مدتی دچار بحران شد.


پيش از صادق شرفکندی نيز دکتر عبدالرحمان قاسملو رهبر ديگر حزب دموکرات کردستان ايران در وين (پايتخت اتريش) ترور شده بود.حزب دموکرات کردستان ايران،همواره قتل هر دو رهبر خود را به جمهوری اسلامی نسبت داده است.


XS
SM
MD
LG