لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

انتظار کمک ۵.۶ میلیارد دلاری به فلسطینی ها در نشست پاریس


اتحاديه اروپا اعلام کرد که برای سال ۲۰۰۸، مبلغ ۶۴۰ ميليون دلار کمک به فلسطينی ها را متقبل می شود.
اتحاديه اروپا اعلام کرد که برای سال ۲۰۰۸، مبلغ ۶۴۰ ميليون دلار کمک به فلسطينی ها را متقبل می شود.

انتظار می رود در کنفرانس يک روزه پاريس که صبح دوشنبه آغاز به کار کرد کشورهای جهان ۵.۶ ميليارد دلار ارائه کمک به فلسطينی ها را تعهد کنند.


در همين رابطه اتحاديه اروپا اعلام کرد که برای سال ۲۰۰۸، مبلغ ۶۴۰ ميليون دلار کمک به فلسطينی ها را متقبل می شود.


بنيتا فررو ـ والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا، پيش از ورود به سالن کنفرانس در گفت و گويی کوتاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «کمک ۶۴۰ ميليون دلاری را، که برای سال آينده در نظر گرفته شده، در کنفرانس اعلام خواهم کرد.»


در کنفرانس يک روزه پاريس نمايندگان ۹۰ کشور و سازمان حضور دارند. اين کنفرانس، که در نوع خود بزرگ ترين کنفرانس از سال ۱۹۹۶ محسوب می شود، نتيجه مذاکرات صلح است که ماه گذشته ميلادی در آناپوليس آمريکا برگزار شد.


محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، ابراز اميدواری کرده است در کنفرانس روز دوشنبه جمعا مبلغ ۵.۶ ميليارد دلار کمک برای سه سال آينده (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰) اختصاص يابد.


در کنفرانس يک روزه پاريس نمايندگان ۹۰ کشور و سازمان حضور دارند. اين کنفرانس، که در نوع خود بزرگ ترين کنفرانس از سال ۱۹۹۶ محسوب می شود، نتيجه مذاکرات صلح است که ماه گذشته ميلادی در آناپوليس آمريکا برگزار شد.

خانم فررو ـ والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا، گفت: با توجه به قواعد بودجه اتحاديه اروپا، اين اتحاديه تنها می تواند برای سال ۲۰۰۸ قول کمک دهد، نه برای هر سه سال.


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، روز يکشنبه پيش از سفر به پاريس، به خبرنگاران گفت که ميزان نيازمندی فلسطينی ها برای سال ۲۰۰۸، در حدود ۱.۶ تا ۱.۷ ميليارد دلار است.


تشويق تداوم مذاکرات صلح


مذاکرات صلح اسراييلی ـ فلسطينی ماه گذشته، پس از وقفه ای هفت ساله، بار ديگر از سر گرفته شد. هدف اصلی اين مذاکرات دستيابی به توافقنامه ای تا پايان سال ۲۰۰۸، برای ايجاد کشور فلسطين بود.


برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، روز دوشنبه در گفت و گويی با راديو اروپا يک گفت: «ما کنفرانس پاريس را برای محقق کردن اين رويا به واقعيت تشکيل داديم.»


آقای کوشنر همچنين گفت که کنفرانس فقط به کمک های مالی منحصر نمی شود و «کنفرانس اعطاکنندگان» نيست؛ بلکه مسأله سياسی نيز مد نظر است.


در کنفرانس يک روزه پاريس، نمايندگان کشورهای عضو اتحاديه اروپا علاوه بر کمک های مالی برای ارتقای اقتصاد فلسطينی ها، در باره مسايل مناقشه برانگيز برجسته ديگری نيز به گفت و گو می پردازند.


از سوی ديگر، مذاکره کنندگان فلسطينی می گويند طرح اسراييل برای ساخت شهرک هايی در سرزمين های اشغالی در نزديکی بيت المقدس می تواند بر فضای مذاکرات، که قرار است در ۲۳ دسامبر برگزار شود، سايه افکند.


نبيل ابوردينه، سخنگوی هيئت فلسطينی، گفت: «ما نياز داريم که اسراييل به تصميم صريح و روشنی در باره اين موضوع برسد.»


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، نيز گفت: مذاکرات اخير کاری خردمندانه بود و نبايد فعلا از آن انتظار دست يافتن به توافقنامه ای داشت.


خانم رايس همچنين از هر دو طرف خواست دست اندازهايی را که در اين مسير می بينند به مثابه سد و مانعی بزرگ تلقی نکنند.


هفته گذشته بانک جهانی اعلام کرده بود: اگر اسراييل محدوديت های بازرگانی و سفر را بر ندارد، چنين طرح هايی نمی توانند اقتصاد سرزمين های فلسطينی را احيا کنند.


به گفته ناظران مسايل امنيتی، اسراييل هنوز با برداشتن پست های بازرسی پراکنده در کرانه باختری موافقت نکرده است.


علاوه بر اين، اسراييل از زمانی که حماس در ماه ژوييه بر غزه تسلط يافته کمربند نظامی و اقتصادی را بر نوار غزه تنگ تر کرده است.


ضمن آن که اسراييل روز يکشنبه به صدها فلسطينی اجازه داد غزه را برای زيارت حج ترک کنند.


روند مذاکرات صلح در حالی که سرزمين های فلسطينی به دو قسمت نوار غزه، که اسلامگرايان حماس آن را اداره می کنند، و کرانه باختری، به رهبری محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، تقسيم شده با پيچيدگی های بيشتری روبه روست.


برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، از مردم عادی فلسطينی خواست به تندروها پشت کنند و به حمايت از محمود عباس روی آورند.


به گفته آقای کوشنر، «ما نياز داريم به فلسطينی های معتدل نشان دهيم که دموکراسی تنها راه حل زندگی صلح آميز است.»


XS
SM
MD
LG