لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

مجلس عراق حملات هوایی ترکیه را محکوم کرد


منطقه قندیل که از سوی هواپیماهای ترکیه مورد حمله هوایی قرار گرفت.
منطقه قندیل که از سوی هواپیماهای ترکیه مورد حمله هوایی قرار گرفت.

مجلس عراق روز دوشنبه حمله هوایی ترکیه را به مناطق شمالی کشور به شدت محکوم کرد و آن را «حمله ای بی رحمانه» خواند که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده است.


در بیانیه مجلس عراق آمده است: «ما این حمله را، که حمله به حق حاکمیت عراق و روابط دوستانه دو همسایه است، و به کشته شدن چندین غیرنظامی بی گناه انجامید شدیدا محکوم می کنیم».


روز یکشنبه، ۱۶ دسامبر، جنگنده های ترکیه با هدف انهدام پایگاه های شورشیان پ.کا.کا، چند روستا را در شمال عراق بمباران کردند.


پیشتر، وزارت امور خارجه عراق با احضار سفیر ترکیه در بغداد، نسبت به این حملات اعتراض کرده و خواستار توقف فوری آنها شده بود.


محمود الحاج حمود، معاون وزیر خارجه عراق، اعتراض نامه رسمی کشورش را به سفیر ترکیه در بغداد تسلیم کرد. در این اعتراض از جمله آمده بود: این حملات «بر روابط دوستانه دو کشور و دو ملت تأثیر خواهد گذاشت.»


بر اساس نامه اعتراضی وزارت امور خارجه عراق، بمباران جنگنده های ترکیه در روستاهای قلعه دژ، در استان سلیمانیه، به انهدام یک مدرسه و چندین پل انجامیده و باعث شده است تا تعدادی از ساکنان روستاها خانه های خود را ترک کنند.

همچنین بر اساس نامه اعتراضی وزارت امور خارجه عراق، بمباران جنگنده های ترکیه در روستاهای قلعه دژ، در استان سلیمانیه، به انهدام یک مدرسه و چندین پل انجامیده و باعث شده است تا تعدادی از ساکنان روستاها خانه های خود را ترک کنند.


منابع و شاهدان محلی همچنین از وارد شدن خساراتی در جریان این حملات، در دامنه سلسه کوههای قندیل به موازات خط مرزی، خبر داده بودند.


سنگین ترین حمله در ماه های اخیر


حمله روز یکشنبه سنگين ترين حمله ترکيه به شمال عراق در ماه جاری برای سرکوب شورشيان کرد وابسته به پ کا کا در منطقه خودمختار کردستان عراق بود.


ارتش ترکیه روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد حملات به مواضع شورشیان پ.کا.کا با موفقیت انجام شده است.


در این بیانیه، که در وب سایت ستاد ارتش ترکیه منتشر شده، آمده است: «کار ارزیابی خسارات در هدف های از پیش تعیین شده ادامه دارد؛ اما نتایج نشان از آن دارد که عملیات با موفقیت به پایان رسیده است. بر پایه نخستین ارزیابی ها، اهداف طراحی شده به دقت مورد حمله قرار گرفته اند.»



شهرداران شهرهای ژاراوا و سانکاسار در شمال سليمانيه گفته اند که چند نفر در اين حمله کشته شده و حداقل پنج نيز زخمی شده اند.


حزب کارگران کردستان (پ.کا.کا) نیز در سایت اینترنتی خود خبر داد که در این حملات پنج تن از شبه نظامیان و دو غیرنظامی جان خود را از دست دادند.


اما ارتش ترکيه، که در هفته های اخير چندين عمليات نظامی را در خاک کردستان عراق انجام داده است، می گويد: «هدف از اين حمله، شورشيان کرد بوده اند و نه مردمی که در شمال عراق زندگی می کنند يا گروه های محلی که ارتباطی با فعاليت های خصمانه ندارند.»


آنکارا تاکنون يکصد هزار سرباز را به منطقه مرزی با کردستان عراق اعزام کرده است که از سوی تانک ها، توپخانه و نيروی هوايی ترکيه مرود حمايت قرار دارند.


مقام های ترکيه گفته اند که طبق قوانين بين المللی حق دفاع از خود دارند و به همين دليل می توانند از نوار مررزی عراق برای سرکوب سه هزار شورشی کرد که در اين منطقه مستقر هستند عبور کنند.


ارتش ترکيه در بيانيه خود تاکيد کرده که اين حملات «در صورت نياز» تکرار خواهد شد.


برخی از تحليلگران معتقدند که احتمال حمله جانبه عليه شورشيان کرد از سوی ارتش ترکيه ضعيف است چرا که بسياری از شورشيان به خاک ايران نقل مکان کرده اند و هوا نيز برای انجام عمليات مساعد نيست.


آمريکا نگران است که عمليات ترکيه در شمال عراق را به بحران نا امنی در اين منطقه ارام عراق دامن بزند ولی بارها حملات شورشيان کرد را محکوم کرده و همراه با اتحاديه اروپا، حزب کارگران کرد ترکيه را در فهرست سازمان های تروريستی قرار داده است.


شورشيان پ کا کا از سال ۱۹۸۴ برای استقلال خواهی با دولت مرکزی ترکيه می جنگند که درگيری ميان طرفين تاکنون ۴۰ هزار کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG