لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

اولمرت: ایران همچنان خطرناک است


آقای اولمرت می گوید:برای منصرف کردن ایران از مسیر برنامه اتمی اش، حتی به فشارهای بین المللی بیشتری نیاز است.
آقای اولمرت می گوید:برای منصرف کردن ایران از مسیر برنامه اتمی اش، حتی به فشارهای بین المللی بیشتری نیاز است.

نخست وزیر اسراییل، در نخستین واکنش به گزارش اخیر سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا، گفت که ایران همچنان برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را ادامه می دهد و تهدیدی است برای جهان.


اهود اولمرت، روز سه شنبه در سخنرانی خود در یک کنفرانس امنیتی گفت که ایران برنامه تولید سلاح هسته ای خود را همچنان ادامه می دهد.


این اولین واکنش آقای اولمرت به انتشار گزارش اخیر سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا محسوب می شود. گزارش مذکور، که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برنامه ساخت سلاح های هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


  • «هیچ چیز عوض نشده و ایران خطرناک بود و همچنان هم خطرناک است.»
اهود اولمرت

نخست وزیر اسراییل در سخنان روز سه شنبه گفت که گزارش ایالات متحده بحث های اغراق آمیزی را دامن زده است. اما به گفته او «هیچ چیز عوض نشده و ایران خطرناک بود و همچنان هم خطرناک است.»


آقای اولمرت، که در کنفرانسی در مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل سخن می گفت، افزود: «برای منصرف کردن ایران از مسیر برنامه اتمی اش، حتی به فشارهای بین المللی بیشتری نیاز است.»


اسراییل پیش از این اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی می تواند تا سال ۲۰۱۰ به بمب اتم دست یابد و موجودیت اسراییل را با تهدید مواجه کند.


کارشناسان بین المللی احتمال می دهند که اسراییل تنها کشور خاورمیانه باشد که دارای زرادخانه اتمی است و از این رو نگران برهم خوردن توازن قوا در منطقه است.


جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که در پی دستیابی به سلاح هسته ای نیست و غنی سازی اورانیوم را تنها برای تولید برق انجام می دهد.


اما اهود اولمرت می گوید: کشوری با منابع سرشار نفت و گاز نیازی ندارد تا برای مقاصد غیرنظامی و دستیابی به انرژی های جایگزین به غنی سازی اورانیوم روی بیاورد.


به گفته نخست وزیر اسراییل، قصد جمهوری اسلامی آن بوده است که با توسعه سلاح های بالستیک پیشرفته و همچنین با غنی سازی اورانیوم، به دو جزء ضروری ساخت سلاح هسته ای دست یابد.


روز دوشنبه ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، نیز در دیدار با رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نسبت به تداوم خطر برنامه اتمی ایران هشدار داده بود.


XS
SM
MD
LG