لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۶

ستاد انتخابات: صلاحیت اکثریت نامزدها، تایید شده است


علیرضا افشار، رییس ستاد انتخابات کشور، عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد «تنها ۳۱ درصد از ثبت نام کنندگان» رد صلاحیت شده اند.
علیرضا افشار، رییس ستاد انتخابات کشور، عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد «تنها ۳۱ درصد از ثبت نام کنندگان» رد صلاحیت شده اند.

در حالی که اصلاح طلبان از رد صلاحیت گسترده نامزدهای خود خبر می دهند، رییس ستاد انتخابات کشور گفته است صلاحیت شصت و نه درصد از ثبت نام کنندگان در هیأت های اجرایی تائید شده است.


علیرضا افشار، رییس ستاد انتخابات کشور، عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد «تنها ۳۱ درصد از ثبت نام کنندگان» رد صلاحیت شده اند.


بنابر اعلام وزارت کشور ایران، حدود هفت هزار و صد و شصت و هشت نفر نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده بودند که از این تعداد حدود پنج هزار نفر تایید صلاحیت شده اند.


اما ائتلاف اصلاح طلبان، با انتشار فهرست نامزدهای رد صلاحیت شده خود و تاکید بر اینکه اکثریت اصلاح طلبان رد صلاحیت شده اند، گفته است احتمال دارد به دلیل «رد صلاحیت گسترده»، نامزدهای تایید صلاحیت شده این جناح نیز در انتخابات شرکت نکنند.


درباره رد صلاحیت اصلاح طلبان و انتخابات در ایران نظر خود را بنویسید.


جبهه مشارکت نیز در اعتراض به «رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات توسط هیأت های اجرایی» بیانیه‌ای صادر کرده است.


ائتلاف اصلاح طلبان، با انتشار فهرست نامزدهای رد صلاحیت شده خود و تاکید بر اینکه اکثریت اصلاح طلبان رد صلاحیت شده اند، گفته است احتمال دارد به دلیل «رد صلاحیت گسترده»، نامزدهای تایید صلاحیت شده این جناح نیز در انتخابات شرکت نکنند.

در این بیانیه گفته شده است که «این رد صلاحیت ها علی العموم بر مدار قانون نبوده و تاکنون در هیچ یک از دوره های پیشین در هیأت های اجرایی سابقه نداشته است.»


با این حال رییس ستاد انتخابات کشور به واحد مرکزی خبر گفته است: «رد صلاحیت شدگان این دوره در مقایسه با دوره های پیش کمتر است.» به گفته سردار افشار، در انتخابات مجلس هفتم، هیأت های اجرایی ۴۴ درصد از ثبت نام کنندگان را رد صلاحیت کرده بودند.


اما محمدرضا عارف، معاون اول رييس جمهوری در دولت محمد خاتمی، می گوید: «رد صلاحيت گسترده كانديداهای اصلاح طلب برای اولين بار نيست كه اتفاق می افتد اما اين دفعه حادتر است.»


رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت؟


رییس ستاد انتخابات کشور گفته است از بین ۳۱ درصدی که صلاحیت آنها تایید نشده، ۲۱ درصد «رد صلاحیت» شده اند و ۱۰ درصد نیز «صلاحیت شان احراز نشده است».


به گفته علیرضا افشار، حدود چهار هزار جوابیه استعلام از مراجع چهارگانه برای حدود سه هزار نفر از داوطلبان دریافت شد که در اختیار هیأت های اجرایی سراسر کشور قرار گرفت.


رییس ستاد انتخابات کشور به واحد مرکزی خبر گفت: «همه کسانی که صلاحیت آنان تایید نشده، و همچنین حدود ۷۰۰ نفر از داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز نشده است می توانند تا ششم بهمن با مراجعه به هیأت های نظارت شکایت خود را طرح کنند.»


در اعلامیه ستاد انتخابات کشور دلایل تایید نشدن صلاحیت نامزدها عبارتند از: «عدم استعفای به موقع از مناصب و مشاغل فعلی، محکومیت به خیانت و کلاهبرداری، سوء شهرت، مدارک ناقص، اعتیاد، وابستگی به رژیم سابق، محکومین به اقدام علیه جمهوری اسلامی، عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، وابستگی به سرویس های اطلاعاتی بیگانه، اهانت به مقدسات، عضویت یا هواداری از گروههای تجزیه طلب و تروریستی، و عضویت در فرق منحرف مذهبی.»


رد صلاحیت شدگان


ناظران پیش بینی کرده بودند نمایندگان مجلس ششم، به ویژه تعدادی از آنان که به «تحصن» پیوسته بودند، صلاحیت شان برای مجلس هشتم تایید نخواهد شد. اسامی رد صلاحیت شدگان حوزه انتخابیه تهران این موضوع را تایید می کند.



  • «همه کسانی که صلاحیت آنان تایید نشده، و همچنین حدود ۷۰۰ نفر از داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز نشده است می توانند تا ششم بهمن با مراجعه به هیأت های نظارت شکایت خود را طرح کنند.»
رییس ستاد انتخابات

از بین نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس هفتم نیز تاکنون عدم احراز صلاحیت قدرت‌الله عليخانی، محمد عليخانی، اسماعیل گرامی مقدم، رضا نوروز زاده، ولی آذروش، رسول صديقی بناب، شهريار مشيری، ولی‌‌الله شجاع پوريان، حسين آفريده، اکبر اعلمی، مهرانگیز مروتی، داریوش قنبری، نورالدین پیرمؤذن، ولی رعیت، و سهیلا جلودارزاده به آنان ابلاغ شده است.


نام تعدادی از نمایندگان فراکسیون اکثریت مجلس هفتم که از جناح محافظه کاران حاکم هستند نیز در فهرست رد صلاحیت شدگان دیده می شود.


رسول پورزمان، حسین قباد مرتضوی، محمدسعید انصاری، شکرالله عطارزاده، شاهی‌عربلو، انوشیروان محسنی بندپی، ناصر موسوی، نظام ملاهويزه، جعفر آيين پرست، علی معلمی پور، علی مقنيان، رفعت بيات، رضا عبداللهی، محمد عباسپور، کاظم دلخوش، حسن عباسی، حسن سيدآبادی، صادق دقيقی، انور حبيب زاده، حسین پاپی و فتح الله حسن وند از جمله محافظه کاران یا آنگونه که خود می گویند «اصولگرایان» مجلس هفتم هستند که صلاحیت آنها تایید نشده است.


حوزه انتخابیه تهران


حوزه انتخابیه تهران ۳۰ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد و بنابر آنچه در پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری تهران درج شده است، در این حوزه انتخابیته، صلاحیت ۱۰۰۱ نفر احراز شده و صلاحیت ۱۰۹ نفر نیز احراز نشده است.


به گزارش ائتلاف اصلاح طلبان، در حوزه انتخابیه تهران رد صلاحیت عيسی كلانتری، احمد خرم، جمیله کدیور، محسن آرمین، داود سلیمانی، فاطمه راکعی، الياس حضرتی، علی مزروعی، علی شكوری راد، عباس میرزا ابوطالبی، جهانبخش خانجانی، مرتضی الویری، عبدالله ناصری، نجفقلی حبیبی، زهرا نژاد بهرام، آذر منصوری، مجيد فراهانی، يدالله اسلامی، فرج کمیجانی، سعید شریعتی، كسري نوری، احمد شيرزاد، شمس الدين وهابی، جواد اطاعت، محمود میرلوحی، محمدجواد حق ‌شناس، ابوالفضل شكوری، حمیدرضا جلایی پور، علی اصغر خداياری، مسعود سلطانی فر، ملاوردی، محسن رهامی، فریده ماشینی، محسن رهامی، حميدرضا جلايی پور و فخرالسادات محتشمی پور به آنان اعلام شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری تهران، فرماندار تهران گفته است نتیجه بررسی صلاحیت ها به صورت کتبی به داوطلبان اعلام شده است.


اما برخی از ثبت نام کنندگان، از جمله شهربانو امانی، فاطمه راکعی و حمیده عدالت (همگی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم) به سایت آفتاب گفته اند هنوز از نتیجه بررسی صلاحیت های خود اطلاعی نیافته اند.


وزارت کشور ایران به رد صلاحیت شدگان چهار روز فرصت داده است تا به نتیجه اعلام شده اعتراض کنند.


مناقشه بر سر شرایط نمایندگی مجلس


انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۲۴ اسفند ماه در سراسر ايران برگزار شود و بسياری از گروه های سياسی از ماه ها پيش نسبت به سلامت برگزاری آن و رد صلاحيت های گسترده نامزدها هشدار داده اند.



از جمله شرايط مناقشه برانگيز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ايران «ابراز وفاداری به اصل ولايت فقيه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هيچ يک از سياستمداران منتقد و مخالف آيت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی، هيچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند.

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، گفته است که در انتخابات، اصل بر احراز صلاحيت نامزدهای انتخاباتی است.


منتقدان نظارت استصوابی در جمهوری اسلامی ایران، اين اظهارات آقای جنتی را دليلی بر رد صلاحيت های گسترده در انتخابات آينده مجلس ارزيابی کرده اند.


صاحب نظران در ايران معتقدند که قانون انتخابات جمهوری اسلامی با «ايرادهايی اساسی» رو به رو است.


اين گروه از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند که روش تعيين صلاحيت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعيين اعضای شورای نگهبان، شرايط تعيين شده برای نامزدی و همچنين برپايی انتخابات بدون حضور ناظرين مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپايی انتخابات «سالم و آزاد» را در ايران، غير ممکن کرده است.


از جمله شرايط مناقشه برانگيز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ايران «ابراز وفاداری به اصل ولايت فقيه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هيچ يک از سياستمداران منتقد و مخالف آيت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی، هيچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند.


XS
SM
MD
LG