لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

ولادیمیر پوتین «شخصیت سال» تایم شد


مجله تایم روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین را به عنوان «شخصیت سال» برگزید
مجله تایم روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین را به عنوان «شخصیت سال» برگزید

مجله تایم روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین را به عنوان «شخصیت سال» برگزید و او را شخصیتی خواند که «کشورش را از آشوب رهاند و بر سر میز قدرت های جهانی بازگرداند».


دبیران و ویراستاران مجله تایم، که تصویر روی جلد شماره ویژه اش به پوتین اختصاص خواهد یافت، کسی را به عنوان شخصیت سال انتخاب می کنند که به اعتقادشان بیشترین تأثیرات، مثبت یا منفی، را در حوادث سال داشته است.


ولادیمیر پوتین، که زمانی افسری نسبتا گمنام در سازمان اطلاعاتی کا.گ.ب بود، در سال ۱۹۹۹ با تصدی پست نخست وزیری روسیه شهرت یافت.


خبر برگزیده شدن ولادیمیر پوتین به عنوان شخصیت سال را ریچارد استنگل، سردبیر تایم، در یک برنامه تلویزیونی در شبکه ان.بی.سی اعلام کرد.


ریچارد استنگل گفت: پوتین «پسر خوب نیست اما کارهایی فوق العاده کرده است».


استنگل در این برنامه تلویزیونی همچنین افزود: «او تزار جدید روسیه است و خطرناک به نظر می رسد. از این لحاظ که به آزادی های شهروندی و آزادی بیان اعتنایی ندارد و فقط به ثبات می اندیشد. و ثبات همان چیزی است که روسیه به آن احتیاج دارد. به همین دلیل هم هست که در روسیه این قدر محبوب شده».


انتخاب شخصیت سال از ۱۹۲۷ در مجله تایم آغاز شد. تایم انتخاب افراد را به منزله تایید افکار و روش ها یا جایزه ای برای محبوبیت عمومی آنان نمی داند؛ بلکه آن را بازشناسی اشخاص و نیروهایی می خواند که به جهان شکل می دهند

مجله تایم در سایت اینترنتی خود ولادیمیر پوتین را فرزند یک کارگر در کارخانه ای در اتحاد جماهیر شوروی معرفی کرده و نوشته است که پدربزرگ او نیز یکی از آشپزهای استالین، دیکتاتور شوروی، بوده است.


به جز رییس جمهوری روسیه، سه نفر دیگر نیز نامزد عنوان شخصیت سال بودند: ال گور، معاون پیشین رییس جمهوری آمریکا، که نامزد شماره ۲ بود، هو جینتائو، رییس جمهوری چین و ژنرال دیوید پترایوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق.


پوتین؛ افتخار ملی در روسیه


به گزارش رویترز دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت که برگزیده شدن پوتین، به عنوان شخصیت سال، تاییدی است بر نقش کمک کننده او برای این که روسیه بتواند افتخار ملی خود را بازیابد.


اما آقای پسکوف در عین حال نظر مجله تایم را در باره نبود آزادی در روسیه به مثابه «کلیشه ای از گذشته» رد کرد.


دمیتری پسکوف همچنین خبر داد که آقای پوتین گفت و گویی با تایم داشته است که بیش از دو ساعت طول کشیده و ولادیمیر پوتین آن را «گفت و گویی جالب» توصیف کرده است.


ولادیمیر پوتین، در حالی که بخاطر بازگرداندن نقش روسیه در همکاری های جهانی مورد ستایش قرار می گیرد، اما به هر روی در پاره ای موضوعات، نظیر اعمال فشار بر ایران بخاطر پرونده هسته ایش، نیز چالش هایی با ایالات متحده داشته است.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، سال ۲۰۰۱ پس از نخستین دیدار با ولادیمیر پوتین گفته بود: «من یک مرد را به چشم دیدم. او را شخصیتی یافتم که می توانست بسیار صریح و قابل اعتماد باشد».


البته بعدها بین ولادیمیر پوتین و کاخ سفید در چندین موضوع برخوردهایی پدید آمد. موضوعاتی نظیر اصلاحات دموکراتیک در روسیه و همچنین طرح آمریکا برای استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی. در ماه فوریه نیز ولادیمیر پوتین ایالات متحده را متهم کرد که می کوشد بر جهان حکمفرمایی کند.


اعلام برگزیده شدن آقای پوتین به عنوان شخصیت سال، چند روز پس از آن صورت می گیرد که او اعلام کرد پس از اتمام دوره ریاست جمهوریش در سال آینده مجددا به قدرت بازمی گردد.


روز دوشنبه ولادیمیر پوتین خبر داد که اگر متحد نزدیکش، دمیتری مدوِدوف، در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود او نیز نخست وزیری مدودوف را خواهد پذیرفت.


به نوشته مجله تایم، «پوتین کشورش را دوباره به نقشه بازگردانده است و سعی دارد آن را از نو ترسیم کند».


مجله تایم همچنین می نویسد: «وی در مقام نخست وزیر نیز به رهبری کشور ادامه خواهد داد تا روسیه را به ملتی جدید، که نه مدیون شرق است نه وامدار غرب، تبدیل کند».


انتخاب شخصیت سال از ۱۹۲۷ در مجله تایم آغاز شد. تایم انتخاب افراد را به منزله تایید افکار و روش ها یا جایزه ای برای محبوبیت عمومی آنان نمی داند؛ بلکه آن را بازشناسی اشخاص و نیروهایی می خواند که به جهان شکل می دهند.


مجله تایم پیش از این چهار رهبر دیگر کرملین را به عنوان شخصیت سال برگزیده بود: استالین (که دو بار برگزیده شد)، نیکیتا خروشچف، یوری آندروپوف و میخاییل گوباچف.


XS
SM
MD
LG