لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

روسیه خبر فروش اس ۳۰۰ به ايران را تکذیب کرد


موشک های سری اس ۳۰۰ و اس اس ۴۰۰، از موشک های پيشرفته ضدهوايی محسوب می شوند. عکس موشک اس ۴۰۰ را نشان می دهد.
موشک های سری اس ۳۰۰ و اس اس ۴۰۰، از موشک های پيشرفته ضدهوايی محسوب می شوند. عکس موشک اس ۴۰۰ را نشان می دهد.

سازمان همکاری های نظامی سرویس فدرال روسیه، روز جمعه ۷ دی، با انتشار بیانیه ای خبر فروش سامانه موشکی اس ـ ۳۰۰ را به جمهوری اسلامی تکذیب کرد.


مسکو ضمن تکذیب خبر فروش موشک های ضدهوایی اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این موضوع نه در دستور کار بوده و نه در باره آن مذاکره ای صورت گرفته است.


پيشتر، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران در روز چهارشنبه خبر داده بود: «روسيه سیستم دفاع موشکی بسيار پيشرفته اس ۳۰۰ را در اختیار ایران قرار خواهد داد.»


وزير دفاع ايران گفته بود: «اين سیستم دفاع موشکی، مطابق قراردادی که قبلا ميان دو کشور امضا شده، به ايران تحويل داده می شود.»


در بیانیه سازمان همکاری های نظامی روسیه گفته شده است «موضوع فروش یک سامانه موشک های ضدهوایی اس ۳۰۰ به ایران، ... در دستور کار نیست، بحثی در باره آن صورت نگرفته و با طرف ایرانی هیچ مذاکره ای در این باره نشده است.»


آمريکا، اسرایيل و اتحاديه اروپا از آغاز همکاری های موشکی روسيه با ايران، از این قراردادها انتقاد کرده اند.


واشینگتن از جامعه بین المللی، به ویژه روسیه، خواسته بود که به منظور اجرای قطعنامه های شورای امنیت و وارد آوردن فشار بر ايران، فروش سلاح به تهران را متوقف کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سامانه موشکی اس ۳۰۰ می تواند هواپيماها، موشک های کروز و موشک های بالستيک را در فاصله ۹۰ مايلی و در ارتفاع ۹۰ هزار پایی مورد اصابت قرار دهد.


XS
SM
MD
LG