لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

آمریکا یک فرمانده نیروی قدس را در فهرست سیاه قرار داد


وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که فرمانده نیروی قدس در کشته شدن شهروندان عراقی مسئول شناخته می شود.
وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که فرمانده نیروی قدس در کشته شدن شهروندان عراقی مسئول شناخته می شود.

وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد يکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سه عراقی تبعیدی و يک شبکه تلويزيونی سوریه را در فهرست سياه خود قرار داده است.


به گفته مقامات وزارت خزانه داری، سرتيپ پاسدار احمد فروزنده، يکی از فرماندهان سپاه قدس، به علت کمک به اقدامات شورشيان در عراق تحت تحريم مالی ايالات متحده قرار گرفته است.


بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا احمد فروزنده را متهم کرده است که با پشتیبانی تدارکاتی از شورشیان در عراق به آنها کمک می کند علیه نیروهای دولتی و همچنین نظامیان آمریکایی دست به عملیات بزنند.


وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که احمد فروزنده در کشته شدن شهروندان عراقی مسئول شناخته می شود.


به باور مقامات آمریکایی، مرکز عملیات این سرتیپ سپاه محل سفارت سابق ایالات متحده در تهران است.


بر اساس همین بیانیه، «احمد فروزنده در تهران کلاس هایی آموزشی برای شورشیان عراقی تشکیل می دهد و به آنها شیوه های جنگ های چریکی را می آموزد.»


وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که سرتیپ فروزنده و همچنین سه فرد عراقی از نام های مستعار دیگری نیز استفاده می کنند.


بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا احمد فروزنده را متهم کرده است که با پشتیبانی تدارکاتی از شورشیان در عراق به آنها کمک می کند علیه نیروهای دولتی و همچنین نظامیان آمریکایی دست به عملیات بزنند.

قرار گرفتن نام یک مقام عالی رتبه نظامی جمهوری اسلامی در این فهرست سیاه در حالی صورت می گیرد که تنش بین ایران و ایالات متحده از روز یکشنبه، با حادثه ای در تنگه هرمز، بالا گرفته است.


واشنگتن می گويد روز يکشنبه پنج قايق تندرو، که متعلق به سپاه پاسداران بوده اند، به ناوچه های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کردند.


جرج بوش، که برای دیدار از کشورهای خاورمیانه به اسراییل سفر کرده بود، روز چهارشنبه به ايران هشدار داد: در صورت هرگونه حمله به ناو های آمريکايی در خليج فارس، اين اقدام«پيامدهایی جدی» برای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.


جمهوری اسلامی حادثه تنگه هرمز را «عادی» خوانده و گفته است فیلمی که پنتاگون از این حادثه منتشر کرده جعلی است.


استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «ایران و سوریه خشونت و خرابکاری ها را در عراق تقویت می کنند. ایران گروه های تندروی شیعی خشونت طلب را آموزش می دهد و برای آنها سلاح تدارک می بیند. سوریه نیز به مأوایی امن برای شورشیان و منابع مالی گروه های سنی تبدیل شده است.»


سایر تحریم شدگان


شبکه تلويزيونی الزوراء، که در سوريه مستقر است، نیز در این فهرست سیاه قرار گرفته است.


وزارت خزانه داری آمریکا می گوید: این شبکه تلویزیونی با پخش پیم هایی برای گروه سنی مذهب «ارتش اسلام» در عراق، که واشینگتن آن را گروهی تروریستی می داند، به اقدامات شورشيان دامن می زند.


همچنین سه عراقی، به نام های اسماعيل حافظ اللامی، ابو مصطفى الشيبانی و مشعان الجبوری، نیز در این فهرست دیده می شوند.


شبکه تلویزیونی الزوراء متعلق به «مشعان الجبوری» است و با پخش برنامه از سوریه، علاوه بر تشویق عراقیان به حمله به نیروهای آمریکایی، از عملیات علیه پایگاههای آمریکا در عراق نیز تصاویر «گرافیکی» منتشر می کند.


دو عراقی دیگر، به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ایران به سر می برند. اسماعيل حافظ اللامی و ابو مصطفى الشيبانی گروههای مختلفی را با هدف پیکار علیه نیروهای آمریکایی در عراق بنیان نهاده اند.


XS
SM
MD
LG