لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

یک معترض اوکراینی دیگر ربوده و شکنجه شد


دیمترو بولاتف سخنگوی یکی از گروه‌های معترض است که چندی پیش ربوده شد
دیمترو بولاتف سخنگوی یکی از گروه‌های معترض است که چندی پیش ربوده شد
یکی از فعالان سرشناس مخالف دولت اوکراین که بیش از یک هفته پیش مفقود شده بود، غروب روز پنجشنبه، ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) در روستایی در حومه شهر کی‌یف پیدا شد. وی می‌گوید توسط گروهی از مردان ناشناس که لهجه روسی داشتند ربوده و شکنجه شده است.

دیمترو بولاتف ۳۵ ساله، سخنگوی یکی از گروه‌های معترض است که در ماه‌های اخیر تحت عنوان "اتو میدان" شکل گرفته و فعاليت می‌کند. او در روز ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) مفقود شد. قبل از او نیز یک فعال سیاسی و یک روزنامه‌نگار مخالف دولت ربوده شده بودند. هفته گذشته جسد یکی از آنها که جای ضرب و شتم و شکنجه روی بدنش دیده می‌شد در جنگل‌های اطراف شهر کی‌یف پیدا شد.

دیمترو بولاتف شب گذشته به بیمارستان منتقل شده و پزشکان مشغول درمان زخم‌هایی هستند که نتیجه ضرب و شتم و شکنجه است. یک سمت صورت و یکی از گوش‌های وی به شدت مجروح شده و دست و پاهای وی زخم‌های عمیقی دارند.

وی می‌گوید که ربایندگان ابتدا او را به شیوه‌ای شبیه به صلیب کشیدن آویزان کرده‌اند. پس از پایان ضرب و شتم و شکنجه نیز وی را داخل یک خودرو انداخته و در تاریکی شب در دشت‌های حومه کی‌یف رهایش می‌کنند.

دیمترو بولاتف پس از رهایی در غروب روز ۳۰ ژانویه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: «مرا به صلیب کشیدند. دست‌های مرا را با میخ سوراخ کردند. گوش و یک سمت صورتم را بریدند. تمام بدن من زخمی شده و خودتان می‌توانید آثار شکنجه را ببینید. ولی خدا را شکر من هنوز زنده‌ام.»

پس از این‌که ربایندگان وی را در سرمای شدید در بیابان رها کردند او توانست خود را به یک روستا رسانده و از آنجا به دوستانش تلفن بزند.

یکی از دوستان دیمترو بولاتف صبح روز ۳۱ ژانویه پس از ملاقات با وی در بیمارستان به خبرنگار راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفت: «خوشبختانه او شکستگی استخوان ندارد. وی را به شدت کتک زده و نقاط زیادی از صورت و بدن وی را بریده و مجروح کرده‌اند. در تمام این مدت به او غذا نداده‌اند. ظاهرا هدف ربایندگان از این شکنجه‌ها این بوده که می‌خواستند بدانند منابع مالی مخالفان از کجا تامین می‌شود.»

روز ۲۱ ژانویه (یکم بهمن) یکی از فعالان مخالف دولت به نام يوری وربیتسکی و یک روزنامه‌نگار به نام ایهور لوتشنکو ربوده شدند. فردای آن روز آقای لوتشنکو شکنجه شده در جنگل‌های اطراف کی‌یف رها شد. ولی يوری وربیتسکی که به شدت شکنجه شده بود قبل از آنکه بتواند خود را به محل امنی برساند در سرمای شب بر اثر یخ زدگی کشته شد.

سازمان عفو بین‌الملل ربودن و شکنجه مخالفان در اوکراین را به شدت محکوم کرده است. سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف شکنجه مخالفان و تحقیق در مورد قتل چهار نفر از معترضان اوکراینی شده است.
XS
SM
MD
LG