لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

مرگ گزارشگر خبرگزاری فرانسه و ۸ تن دیگر در حمله به هتل در کابل


هتل پنج ستاره سرینا در مرکز کابل به محاصره نیروهای پلیس افغانستان درآمده است
هتل پنج ستاره سرینا در مرکز کابل به محاصره نیروهای پلیس افغانستان درآمده است
در فاصله چند هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حمله طالبان به هتلی در کابل به مرگ دست‌کم ۹ فرد غیرنظامی از جمله گزارشگر خبرگزاری فرانسه و اعضای خانواده او و چهار شهروند خارجی انجامید.

گزارش رادیو آزادی افغانستان بیان می‌کند این حمله که پنج‌شنبه شب، ۲۹ اسفند، انجام شد مهمانان هتل سرینا کابل را هدف قرار داده که برای برگزاری جشن نوروز در آنجا گردهم آمده بودند.

اما گزارش روز اول فروردین خبرگزاری فرانسه از هویت قربانیان این حمله تروریستی پرده برمی‌دارد که یکی از آنان سردار احمد، گزارشگر ۴۰ ساله این خبرگزاری بوده است.

این گزارش می‌گوید که آقای احمد به همراه همسر و دو فرزند خود در این رخداد کشته شده‌اند، در حالی که فرزند سوم او نیز به شدت مجروح شده است.

خبرگزاری فرانسه با تجلیل از سردار احمد او را «خبرنگاری شجاع» توصیف کرده است که در «شرایطی به‌شدت دشوار» اخبار داخلی کشور را روزانه پوشش می‌داد.

آخرین گزارش او نیز که روز سه‌شنبه تهیه شد، درباره اقدام نهادهای حمایت از حیوانات افغانستان در نجات یک شیر بود که بر سقف خانه‌ای در کابل نگهداری می‌شد.

افغانستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز ۱۶ فروردین برگزار می‌شود شاهد خشونت‌های مداوم شبه‌نظامیان طالبان است، چنان‌چه شهر جلال‌آباد نیز صبح پنج‌شنبه به صحنه درگیری اعضای این گروه با نیروهای پلیس تبدیل شد و در جریان آن ۱۸ تن به قتل رسیدند.

هر دو حمله به جلال‌آباد و هتل سرینا کابل را نیز ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان طالبان، تایید کرده که کار این گروه بوده است.

در همین زمینه صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، اظهار داشت: «ما معتقدیم که چنین حملاتی با انتخابات پیش رو ارتباط مستقیم دارد و دشمنان سعی می‌کنند با نمایش چنین حملاتی مردم افغانستان را نسبت به آینده خود ناامید کنند.»

گزارش خبرگزاری فرانسه حکایت از آن دارد که مهاجمان به هتل سرینا، خود نیز در جریان درگیری با نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.

این گزارش تعداد مهاجمان را چهار نفر عنوان کرده است که حدود ساعت ۸.۳۰ شب وارد رستوران هتل شدند و مهمانان را به رگبار بستند که در نتیجه آن ۹ نفر کشته شدند.

از میان کشته‌شدگان ۵ نفر شهروند افغانستان و ۴ نفر دیگر شهروندان کشورهای دیگر بودند که یکی از آنها یک دیپلمات سابق پاراگوئه‌ای است که برای نظارت بر انتخابات افغانستان به کابل سفر کرده بود، اگرچه گزارش سخنگوی وزارت کشور افغانستان اشاره‌ای به او ندارد و می‌گوید که شهروندان خارجی کشته شده از کشورهای کانادا، نیوزیلند، هند و پاکستان هستند.
XS
SM
MD
LG