لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

حساب ۱۶ میلیارد تومانی «به نام احمدی‌نژاد و بقایی است»


سند وب‌سایت کلمه نشان می‌دهد محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، هر کدام ۵۰ درصد از سهم شراکت در این حساب برخوردارند
سند وب‌سایت کلمه نشان می‌دهد محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، هر کدام ۵۰ درصد از سهم شراکت در این حساب برخوردارند
وب‌سایت کلمه، رسانه نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران، روز جمعه، ۸ شهریور، نوشت که مبلغ ۱۶ میلیارد تومانی که به دستور محمود احمدی‌نژاد برای راه‌اندازی دانشگاهی به مدیریت او از نهاد ریاست جمهوری جابه‌جا شده، به حسابی «شخصی» و «مشترک» به نام خود آقای احمدی‌نژاد و معاون سابق او، حمید بقایی، واریز شده است.

این گزارش با تصویر یکی از فرم‌های بانک ملت همراه شده است که نشان می‌دهد محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، هر یک ۵۰ درصد از سهم شراکت در این حساب برخوردارند و حق «برداشت» وجه از حساب و «بستن» آن نیز با امضای هر دو آنها ممکن است.

ماجرای جابه‌جایی ۱۶ میلیارد تومان از نهاد ریاست جمهوری را هفته گذشته روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از منابع خود در این نهاد منتشر کرد.

این رسانه ادعا می‌کرد مبلغ یادشده در آخرین روز دولت محمود احمدی‌نژاد از نهاد ریاست جمهوری جابه‌جا شده و به‌ نظر می‌رسد که در ارتباط با «ایجاد دفاتر برای مسئولین سابق و تاسیس دانشگاه توسط آنان باشد».

اما روزنامه بهار فردای آن روز در گزارشی نوشت به سندی دست‌ پیدا کرده است که نشان می‌دهد این مبلغ به به حساب کوتاه‌مدت بانک ملت به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان واریز شده است، دانشگاهی که محمود احمدی‌نژاد در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود مجوز تاسیس آن به نام خود را از شورای انقلاب فرهنگی گرفت.

اکنون اما وب‌سایت کلمه به نقل از وب‌سایت آینده آن‌لاین تاکید می‌کند که این حساب «شخصی» بوده است و حتی حمید بقایی روز پنج‌شنبه، ۷ شهریور، قصد «خارج کردن» این ۱۶ میلیارد تومان از حساب را داشته که رئیس شعبه بانک «به توصیه شفاهی برخی نهادهای مسئول» از این کار جلوگیری کرده است.

این رسانه بر اساس شنیده‌های خود می‌نویسد که مسئولان پرونده به دادستان عمومی و انقلاب تهران نامه نوشته‌اند که «حساب متعلق به احمدی‌نژاد و بقایی» بسته شود.

پیش از این اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی، از آخرین اقدامات محمود احمدی‌نژاد در سمت رئیس جمهوری، انتقادات شدیدی کرده و مدعی شده بود که او تنها در مدت یک ماه و نیم اخیر، اموال و دارایی‌های عمومی را به صورت گسترده بخشیده و جابه‌جا کرده است.

به گفته آقای ترکان، می‌توان بر اساس این اقدامات ۴۵ روزه یک کتاب تاریخ نوشت.
XS
SM
MD
LG