لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

پاسخ دولت روحانی به پیشنهاد احمدی‌نژاد: دولت وقت این حرف‌ها را ندارد


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، می‌گوید آمارهای گزارش حسن روحانی را رئیس مرکز آمار ارائه داده که از مدیران دوره احمدی‌نژاد بوده است
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، می‌گوید آمارهای گزارش حسن روحانی را رئیس مرکز آمار ارائه داده که از مدیران دوره احمدی‌نژاد بوده است
در ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد مناظره از طرف محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، درخواست رئیس جمهور سابق ایران برای مناظره با حسن روحانی را رد کرد و گفت که «دولت وقت این حرف‌ها را ندارد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای نوبخت روز چهارشنبه، ۱۳ آذر، با انتقاد از محمود احمدی‌نژاد و ادعای او مبنی بر نادرستی آمارهای حسن روحانی گفت: «این آمار را مراجع رسمی کشور، مانند مرکز آمار ایران ارائه داده‌اند و باید دانست رئیس مرکز آمار ایران همان مدیر محترمی است که در زمان آقای احمدی‌نژاد فعال بود.»

محمود احمدی‌نژاد در مورد آمارهای حسن روحانی که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت پیشین به نابه‌سامانی‌های گسترده اقتصادی در کشور انجامیده، ابراز شک و تردید کرده و خواستار مناظره با رئیس جمهور کنونی ایران شده است.

اما سخنگوی دولت روحانی در پاسخ به او می‌گوید که «جامعه نیاز به آرامش دارد» و این که بهتر است اکنون که آقای احمدی‌نژاد فرصت بیشتری دارد، مطالعات خود را وسعت ببخشد.

وی افزود: «ما وقت این حرف‌ها و برگزاری مناظره را نداریم. همه‌ دوستان ما به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند. ممکن است یک عده فرصت بیشتری داشته باشند. اما به هر ترتیب ما درگیر این مباحث نخواهیم شد».

در همین حال عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، نیز با تایید آمارهای اقتصادی که حسن روحانی در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت خود ارائه داد، ادعاهای محمود احمدی‌نژاد درباره نادرستی آنها را رد کرد.

او در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، انجام داد، تاکید کرده است، آمارهایی که آقای روحانی ارائه کرده «بدون هیچ‌ گونه جانب‌داری و بر پایه علمی تنظیم شده است».

به گفته آقای آذر، مسئولیت این آمارها بر عهده مرکز آمار ایران است و آن مرکز نیز فارغ از مسئله تغییر دولت‌ها یا سلیقه احزاب و گروه‌های خاص فعالیت می‌کند.

گزارش حسن روحانی رکود و تورم در کشور را «بی‌سابقه» در ۵۰ سال گذشته توصیف می‌کند.

این گزارش می‌گوید که تورم نقطه به نقطه در روزهای آغاز به کار دولت حسن روحانی ۴۳ درصد بوده، ضمن آن که رشد اقتصادی در آخرین سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به منفی ۵/۸ درصد رسیده است.

در بخش دیگر این گزارش همچنین تاکید می‌شود دولت‌های محمود احمدی‌نژاد با ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی ثروتمندترین دولت‌های تاریخ ایران بوده است، اما در نهایت به‌واسطه سیاست‌های اشتباه به بدهکارترین دولت‌ در ایران تبدیل شده‌اند.

این گزارش واکنش محمود احمدی‌نژاد را در پی داشت که روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار مناظره علنی با او شد.

آقای احمدی‌نژاد در این نامه ادعاها و آمارهای حسن روحانی را «غیرمنصفانه و بی‌پایه» خواند و نوشت که قصد دارد در مناظره با آقای روحانی «حقایق ناب» را آن‌ طور که هست بیان کند.

اما محمدرضا صادق، مشاور عالی حسن روحانی، در پاسخ گفت، «حقیقت نابی» که آقای احمدی‌نژاد از آن صحبت می‌کند دشواری‌ها و شرایطی است که مردم تا هنگام روی کار آمدن دولت آقای روحانی با آنها مواجه بودند و از این رو «مدیریت اجرایی هشت سال گذشته، چه در محکمه و چه در نزد افکار عمومی باید نسبت به آنها پاسخ‌گو باشد».

خباز: سابقه احمدی‌نژاد در مناظره خوب نیست

در همین زمینه محمدرضا خباز از اعضای معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران نیز در انتقاد از پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای مناظره به خبرگزاری ایرنا گفت که او هر مناظره‌ای را به «جلسه تهمت، افترا و فحاشی» تبدیل خواهد کرد که «همراه با ارائه اسناد جعلی و تحریف شده خواهد بود».

به گفته آقای خباز، مردم از مناظره‌های محمود احمدی‌نژاد هنوز رنجیده‌خاطر هستند و «می‌دانند او از اظهار هیچ حرفی ابایی ندارد، یعنی هر سخنی اعم از تهمت، افترا و دروغ را به راحتی به زبان می‌آورد و با سخنان خود جامعه را به تشنج خواهد کشاند».

اشاره آقای خباز به مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که در جریان آن محمود احمدی‌نژاد اتهاماتی را به طرف‌های مناظره و برخی از چهره‌های نزدیک به حکومت ایران وارد آورد.

محمدرضا خباز در نهایت گفت: «آقای احمدی‌نژاد سابقه خوبی در مناظرات ندارد و برداشت عمومی و دوستانی که هنوز از سال ۸۸ از او رنجیده‌خاطر هستند، این است وقتی او می‌خواهد به مناظره بیاید، اصلا مثبت نیست.»

پیش از این اکبر ترکان، دیگر مشاور حسن روحانی، نیز گفته بود که دولت از مناظره با محمود احمدی‌نژاد استقبال می‌کند، اما شرط مناظره «راست‌گویی» او باید باشد.
XS
SM
MD
LG