لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

عربستان: دنیا به اپوزیسیون سوریه خیانت کرده است


سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان
سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان
اجلاس اتحادیه کشورهای عربی روز سه‌شنبه، ۵ فروردین، به بحث درباره جنگ داخلی سوریه گذشت: اپوزیسیون سوریه خواستار تسلیحات نظامی پیشرفته شد و عربستان نیز بر لزوم تغییر توازن قوا میان حکومت اسد و مخالفان تاکید کرد.

گزارش خبرگزاری فرانسه از محل برگزاری اجلاس در کویت بیان می‌کند که سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان، جامعه جهانی را به «خیانت» در حق اپوزیسیون سوریه متهم ساخت و گفت که امتناع جامعه جهانی از مسلح کردن مخالفان بشار اسد آنها را به «شکاری ساده» تبدیل کرده است.

ولیعهد عربستان همچنین خواستار حمایت از شورشیان سوریه شد و تاکید کرد که برای دستیابی به هر راه‌ حلی برای بحران سوریه نخست باید «توازن قوا» در این کشور به وجود آورد.

جنگ داخلی سوریه که وارد چهارمین سال خود شده تاکنون به مرگ بیش از ۱۴۰ هزار نفر در این کشور و آوارگی میلیون‌ها تن دیگر انجامیده است.

در این میان گزارش‌های اخیر از سوریه گویای آن است که نیروهای حکومتی نسبت به شورشیان برتری‌هایی یافته‌اند که این مسئله احمد جبرا، رهبر شورای ائتلاف ملی سوریه، را بر آن داشته است که از اتحادیه عرب بخواهد «سلاح‌های پیشرفته» در اختیار آن بگذارد.

با این حال اخضر ابراهیمی، سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، همچنان بر «راه‌حل سیاسی» برای بحران سوریه تاکید کرده و از کشورها خواسته است که به مسلح کردن طرفین خاتمه دهند.

آقای ابراهیمی همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای صلح میان حکومت سوریه و شورشیان که زمستان گذشته در ژنو برگزار شد اظهار داشت: «من از اروپا، سازمان ملل متحد و ایالات متحده می‌خواهم اقدامات شفافی برای از سرگیری این مذاکرات انجام دهند.»

سفیر سازمان ملل متحد در نهایت تاکید کرده است که هیچ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد.

اخضر ابراهیمی روز دوشنبه گفته بود که در حال حاضر بحث برگزاری دور بعدی مذاکرات مطرح نیست.

مذاکرات صلح میان حکومت سوریه و مخالفان آن بهمن‌ماه گذشته به ابتکار سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد که در نتیجه آن طرفین برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌ها به گفت‌وگوی رو در رو پرداختند، اما این مذاکرات به نتیجه خاصی نینجامید و جنگ داخلی سوریه همچنان قربانی می‌گیرد.

اختلافات بر سر مصر

اما در حالی که سوریه موضوع اصلی اجلاس دو روزه اتحادیه عرب است، به گزارش خبرگزاری‌ها تحولات مصر در این اجلاس جایی برای بحث نیافته است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اختلافات میان قطر با عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی بر سر مصر حتی سطح نشست را تحت تاثیر خود قرار داد، چنان که کویت اعلام کرده که سران ۱۳ کشور در این نشست حضور دارند، اما هیئت‌هایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس حضور یافته‌اند عموما شامل مقامات بلندپایه نمی‌شود.

در این حال نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر، در جمع خبرنگاران گفته است که امکان دستیابی به توافق با قطر در طول این اجلاس ممکن نیست، چرا که «این زخم بسیار عمیق است».

خالد الجارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت، نیز خاطرنشان ساخته است که اختلافات قطر با با همسایگانش در نشست کشورهای خلیج فارس حل و فصل می‌شود و نه در این اجلاس.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین سفرای خود را از قطر در اعتراض به حمایت دوحه از اخوان‌المسلمین فراخوانده‌اند. ریاض و قاهره اکنون اخوان‌المسلمین را گروهی «تروریستی» می‌نامند.
XS
SM
MD
LG