لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

آرژانتین «مانع» حضور بازپرس پرونده آمیا در کنگره آمریکا شد


آلبرتو نیسمن، بازپرس پرونده آمیا ادعا کرده بود که ایران در سه دهه گذشته در جهت گسترش شبکه‌های تروریستی در آمریکای لاتین تلاش کرده است
آلبرتو نیسمن، بازپرس پرونده آمیا ادعا کرده بود که ایران در سه دهه گذشته در جهت گسترش شبکه‌های تروریستی در آمریکای لاتین تلاش کرده است
برخی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دولت آرژانتین را متهم کردند که مانع تحقیقات آنها درباره نقش ایران در انفجار مرکز یهودی بوئنوس آیرس، آمیا، شده‌ و اجازه نداده‌ است که بازپرس آرژانتینی این پرونده در کنگره آمریکا حضور یابد.

بر اساس گزارش نشریه واشینگتن تایمز، نمایندگان کنگره آمریکا از آلبرتو نیسمن، بازپرس ویژه پرونده آمیا دعوت کرده بودند که در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۸ تیر کنگره حضور یابد و درباره نقش ایران در این پرونده شهادت دهد، اما چنان‌چه گفته می‌شود دولت آرژانتین به آقای نیسمن اجازه سفر به واشینگتن و حضور در این جلسه را نداده است.

آقای نیسمن چندی پیش با انتشار گزارشی ۵۰۰ صفحه‌ای ادعا کرده بود که ایران در سه دهه گذشته در جهت گسترش شبکه‌های تروریستی در آمریکای لاتین تلاش کرده است و با نفوذ در کشورهای مختلف منطقه قصد برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی مختلفی داشته است.

واشینگتن تایمز از این رو نوشته است که اقدام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در دعوت از آلبرتو نیسمن می‌توانست گزارش اخیر وزارت امور خارجه این کشور مبنی بر «کاهش نفوذ ایران در آمریکای لاتین» را به چالش بکشد.

وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده بود که تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در کنار برخی عوامل دیگر مانند «ضعف مدیریت» باعث کاهش نفوذ ایران در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب شده است.

اما جمهوری‌خواهان آمریکا معتقدند گزارش اخیر آلبرتو نیسمن حاوی نکاتی حیاتی است و نشان می‌دهد برخلاف آن‌چه وزارت امور خارجه این کشور ادعا کرده «نفوذ ایران در آمریکای لاتین» می‌تواند تهدیدی برای امنیت ایالات متحده باشد.

این گزارش می‌گوید که مایکل مک‌کاول، رئیس کمیته امنیت داخلی در مجلس نمایندگان آمریکا و جف دونکان،‌ دیگر نماینده جمهوری‌خواه کنگره، در نامه‌ای به کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین از این که دولت او مانع حضور آلبرتو نیسمن در جلسه کنگره شده است، اظهار تاسف کردند.

در این نامه آمده است که گزارش آقای نیسمن نشان می‌دهد ایران «مسئول اصلی» طرح انفجار در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۲۰۰۷ بوده است، «اقدامی که اگر برملا نمی‌شد، تعداد نامعلومی از آمریکایی‌ها کشته شده بودند».

آقای مک‌کاول همچنین در بیانیه‌ دیگری گفته است تحقیقات چندین ساله آلبرتو نیسمن در رابطه با انفجار مرکز همیاری یهودیان، آمیا در بوئنوس آیرس ثابت می‌کند «حضور ایران در نیم‌کره غربی بسیار قوی‌تر از آن است که تصور کرده‌ایم».

او افزود که نفوذ ایران در کشورهای منطقه گویای یک خطر آشکار برای کشور است و باید در جهت رفع یا کاهش آن اقدام کرد.

روابط ایران و آرژانتین که به خاطر پرونده آمیا تیره و تار شده بود در ماه‌های اخیر وارد فصل دیگری شده است.

دو کشور توافق کرده‌اند یک کمیسیون حقیقت‌یاب تشکیل شود تا درباره این حادثه تروریستی که به مرگ ۸۵ یهودی آرژانتینی در سال ۱۹۹۴ انجامید، تحقیق کند.

آمریکا نسبت به این رویداد و دستاوردهای آینده کمیته حقیقت‌یاب ابراز بدبینی کرده است.
XS
SM
MD
LG