لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

فراخوان مخالفان حکومت بحرین به راهپیمایی در آستانه مسابقه فرمول یک


فعالان حقوق بشر می‌گویند که در جریان اعتراضات بحرین در دو سال گذشته ۸۰ نفر کشته شده‌اند
فعالان حقوق بشر می‌گویند که در جریان اعتراضات بحرین در دو سال گذشته ۸۰ نفر کشته شده‌اند
در حالی که بحرین در آستانه مسابقه بزرگ اتومبیل‌رانی فرمول یک شرایطی امنیتی را تجربه می‌کند، فعالان سیاسی مخالف حکومت این کشور روز شنبه، ۳۱ فروردین، بار دیگر مردم را به تظاهرات در میدان مروارید شهر منامه فراخواندند.

این تظاهرات در ادامه درگیری‌های شب گذشته میان نیروهای پلیس و معترضان در بحرین است که به زخمی شدن دو نفر انجامید.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشته است که صدها نفر از مردم بحرین در واکنش به درگیری‌های جمعه شب، خیابان‌های چندین روستای شیعه‌نشین را به تصرف خود درآورده‌اند، اما آنها همچنان فاصله زیادی با پیست مسابقه اتومبیل‌رانی فرمول یک دارند که در جنوب منامه، پایتخت بحرین، واقع است.

بر اساس این گزارش، معترضان در حالی که بمب‌های بنزینی و سنگ در دست گرفته‌اند، شعار می‌دهند که «مسابقه شما یک جنایت است»، و پلیس نیز در مقابل، به سمت آنان گاز اشک‌آور و نارنجک بی‌حس‌کننده پرتاب می‌کند.

وزارت کشور بحرین روز جمعه در اطلاعیه‌ای در توییتر اعلام کرد که پرتاب کوکتل مولوتف به گشت‌های پلیس در جاده «عیسی الکبیر» به جراحت دو آسیایی انجامیده است.

در این پست آمده است که مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند، اما مشخص نیست که جراحات آنان در چه حدی است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود به ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه اشاره می‌کند که در توییتر از هواداران خود خواسته است در تظاهرات علیه حکومت بحرین در میدان سابق مروارید منامه که در سال ۲۰۱۱ مرکز اعتراضات بود، حضور یابند.

این گروه سایبری که فعالیت‌هایش در بحرین غیرقانونی به‌شمار می‌آید، اعلام کرد: «ما امروز، شنبه به سمت مرکز انقلاب راهپیمایی می‌کنیم.»

اما در همین حال میدان سابق مروارید با بلوک‌های سیمانی به‌ طور کامل محاصره شده است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نیروهای پلیس از صبح شنبه با ماشین‌های زرهی خود اطراف میدان مروراید را تسخیر کرده‌اند. بخشی از آنها نیز در بزرگراهی که به محل مسابقه اتومبیل‌رانی منتهی می‌شود مستقر شده‌اند.

مخالفان حکومت بحرین مسابقه بزرگ اتومبیل‌رانی فرمول یک را فرصتی برای جلب توجه جهان به درخواست‌های خود مبنی بر اصلاحات در کشور می‌دانند و از شرکت‌کنندگان می‌خواهند به نشانه همبستگی با معترضان در این مسابقات شرکت نکنند تا جایی که هواداران جنبش ۱۴ فوریه این مسابقه اتومبیل‌رانی را که روز یک‌شنبه برگزار می‌شود، «جنایت» خوانده است.

در کشور بحرین که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهد، خاندان سنی‌مذهب آل خلیفه حکومت می‌کنند.

اعتراضات سیاسی در این کشور از اوایل سال ۲۰۱۱ تحت تاثیر بهار عربی و انقلاب‌های تونس و مصر آغاز شد و چنان‌ چه گروه‌های دفاع از حقوق بشر می‌گویند تاکنون ۸۰ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG