لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

اخضر ابراهیمی: دور بعدی مذاکرات صلح سوریه، روز ۲۱ بهمن


اخضر ابراهیمی، سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، نسبت به پیشرفت در مذاکرات امیدوار است.
اخضر ابراهیمی، سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، نسبت به پیشرفت در مذاکرات امیدوار است.
اخضر ابراهیمی، سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، اعلام کرد که دور بعدی گفت‌وگوهای صلح میان طرف‌های درگیر در سوریه روز دوشنبه، ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه)، انجام می‌شود.

به گفته او، مخالفان حکومت سوریه ادامه مذاکرات در این تاریخ را پذیرفته‌اند، اما هیئت نمایندگان دولت سوریه می‌خواهد در این مورد از دمشق مشورت بگیرد.

رسانه‌های جهانی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز روز جمعه، ۱۱ بهمن، سخنان آقای ابراهیمی در خاتمه مذاکرات صلح سوریه در ژنو را گزارش کرده‌اند که تاکید می‌کند این مذاکرات وجوه مثبتی نیز داشته است.

وی که در جمع خبرنگاران حضور یافته بود اظهار داشت: «من فکر می‌کنم عوامل و نشانه‌هایی وجود دارد که بتوان بر آن تکیه کرد و از یک آغاز سخن گفت.»

به گفته او، اگرچه روند پیشرفت در این مذاکرات بسیار آهسته بود، طرفین به شکلی قابل قبول با هم به گفت‌وگو نشسته‌اند.

سفیر ویژه سازمان ملل متحد در نهایت تاکید کرده که این شروعی واقعی است که با آن می‌توان همه چیز را از سر گرفت.

در جریان مذاکرات یک هفته‌ای صلح سوریه که به ژنو ۲ شهرت یافته است، اپوزیسیون سوریه و نمایندگان بشار اسد برای نخستین بار در طول سه سال جنگ داخلی با یکدیگر به‌صورت مستقیم مذاکره کردند.

با این حال مذاکرات میان مخالفان و نمایندگان حکومت سوریه هم به هیچ وجه نتوانست حتی اندکی از آتش جنگ در این کشور بکاهد، به‌ طوری که گزارش‌ها نشان از آن دارد در طول مذاکرات صدها نفر در سوریه کشته شده‌اند.

حدود ۱۹۰۰ کشته در طول مذاکرات صلح

در همین حال گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است روز جمعه اعلام کرد که از چهارشنبه گذشته (۲ بهمن) تا عصر پنج‌شنبه (۱۰ بهمن) در مجموع ۱۸۷۰ نفر در سوریه به قتل رسیده‌اند.

بر اساس گزارش این گروه، در میان کشته‌شدگان دست‌کم ۴۳۰ نفر غیرنظامی بوده‌اند که در اثر انفجار بمب، شلیک تک‌تیراندازان یا بمباران هوایی جان باخته‌اند. بقیه قربانیان نیز شامل اعضای القاعده، شورشیان و نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد هستند.

پیش از این اخضر ابراهیمی اعلام کرده بود که انتظار ندارد این دور مذاکرات به تغییرات اساسی در سوریه بینجامد و در حقیقت همین که طرفین راضی به گفت‌وگو با یکدیگر شده‌اند جای خوشحالی دارد.
XS
SM
MD
LG