لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

درگیری طرفداران روسیه و حامیان حکومت موقت اوکراین در کریمه


در حالی که دولت خودمختار شبه‌جزیره کریمه موضوع جدایی این منطقه از اوکراین را منتفی دانسته، مرکز این شبه‌جزیره در روز چهارشنبه، ۷ اسفند، شاهد درگیری‌هایی میان طرفداران روسیه با حامیان حکومت موقت اوکراین بوده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد، درگیری‌ها زمانی آغاز شد که هزاران نفر از طرفداران مسکو اطراف پارلمان محلی شبه‌جزیره کریمه در شهر سیمفروپول دست به اعتراض زدند در حالی که هم‌زمان تاتارهای مسلمان کریمه هم برای حمایت از رهبری جدید اوکراین به خیابان آمده بودند.

این گزارش بیان می‌کند، طرفین با اسپری فلفل و باتوم به یکدیگر حمله کرده‌اند که این امر به جراحت تعداد زیادی از معترضان منجر شده است و در نهایت نیز معترضان با دخالت نیروهای پلیس و دولت محلی متفرق شده‌اند.

به دنبال تحولات اخیر اوکراین که به سقوط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور پیشین این کشور و از چهره‌های نزدیک به روسیه، منجر شده است، گروه‌هایی در شبه‌جزیره کریمه نیز بحث جدایی این منطقه از اوکراین را مطرح کرده‌اند، جایی که اکثریت ساکنان آن روس‌زبان هستند.

این مسئله واکنش الکساندر تورچینوف، رهبر موقت اوکراین، را در پی داشته است که روز سه‌شنبه مقامات مختلف کشور را فراخواند تا درباره آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در همین حال ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان محلی شبه‌چزیره کریمه، نیز روز چهارشنبه در نشستی اضطراری بحث جدایی این منطقه از اوکراین را رد کرد و آن را موضوعی «تحریک‌آمیز» خواند.

آقای کنستانتینوف در این باره گفت: «جدایی از اوکراین گزینه پیش روی پارلمان کریمه نیست.»

شبه‌جزیره کریمه تا سال ۱۹۵۴ به روسیه تعلق داشت، اما دوران رهبری نیکیتا خروشچف در اتحاد جماهیر شوری این منطقه به اوکراین تعلق گرفت و از آن زمان امکان بالقوه اختلاف و درگیری در این منطقه وجود داشته است.

اکنون نیز سقوط دولت حامی روسیه در اوکراین به موضوع مناقشه در این منطقه تبدیل شده است چنان‌که رهبر موقت اوکراین نسبت به بروز «علائم خطرناک و جدایی‌طلبی» در شبه‌جزیره کریمه هشدار داده است.

کشورهای غربی در این میان از روسیه خواسته‌اند که از هر گونه دخالت در امور منطقه کریمه خودداری کند.
XS
SM
MD
LG