لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

خشونت در نوار غزه در سالگرد تاسیس فتح


حماس برگزاری مراسم سالگرد تاسیس فتح را ممنوع اعلام کرده بود.
حماس برگزاری مراسم سالگرد تاسیس فتح را ممنوع اعلام کرده بود.

ساعاتی پس از سخنرانی آشتی جویانه محمود عباس، مراسم چهل و سومین سالگرد تاسیس فتح در نوار غزه به درگیری خونین میان هواداران جنبش فتح و حماس منجر شد که در جریان آن دست کم هشت نفر کشته شدند.


گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که روز دوشنبه پنج فلسطینی در درگیری های اطراف غزه کشته شدند و نفر ششم نیز، که زخمی شده بود، صبح روز سه شنبه جان خود را از دست داد.


همچنین در بامداد روز سه شنبه در جریان درگیری نیروهای امنیتی حماس با خانواده ای وابسته به فتح دو فلسطینی در شهر غزه کشته شدند.


ساعاتی پیش از درگیری ها، محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، پیام آشتی جویانه ای خطاب به جنبش حماس ارسال کرده بود.


از ۱۱ نوامبر گذشته، که نیروهای حماس با حمله به راهپیمایی بزرگ هواداران فتح هشت نفر را از پای درآورده بود، این نخستین دور درگیری در نوار غزه تحت کنترل این جنبش اسلامگرا است.


محمود عباس در سخنرانی یک ساعت و نیمه خود، که به مناسبت سالروز تأسیس فتح انجام می شد، گفته بود: «هیچ یک از دو طرف نمی تواند جای طرف دیگر را بگیرد. جایی هم برای کودتا یا تسلط نظامی نیست. فقط گفت و گو، گفت و گو و گفت و گو».


حماس برگزاری هرگونه مراسمی را در گرامیداشت چهل و سومین سالروز تأسیس فتح ممنوع اعلام کرده بود. از این رو، هواداران فتح شب هنگام با شلیک هوایی آسمان غزه را نورافشانی کردند.


در خان یونس، در جنوب غزه، نیز درگیری هایی بین هواداران فتح و نیروهای امنیتی حماس روی داد. منابع بیمارستانی می گویند در این درگیری ها دو مأمور پلیس حماس و یک نوجوان ۱۴ ساله، کشته شده اند.


جنبش فتح می گوید: نیروهای حماس در طول دوشنبه شب دهها تن از فعالانش را بازداشت کرده اند.


همچنین به گفته فتح، مأموران حماس یکی از رهبران این جنبش را در شهر غزه به مدت کوتاهی بازداشت کرده و با تراشیدن نیمی از موهای سر و صورت او قصد تحقیرش را داشته اند. اما حماس مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفت.


پس از تسلط خونبار حماس بر نوار غزه، محمود عباس، وزرای وابسته به این گروه را از کابینه اخراج کرد و دولتی جدید به نخست وزیری سلام فیاض در کرانه غربی تشکیل داد.


کشورهای غربی با حمایت های مالی از حکومت محمود عباس، او را به از سرگیری مجدد مذاکرات صلح با اسراییل تشویق می کنند.


در کنفرانس آناپولیس آمریکا، که ماه گذشته برگزار شد، اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، متعهد شدند مذاکرات را از سر بگیرند و در سال ۲۰۰۸ به توافقی برای صلح دست یابند.


XS
SM
MD
LG