لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

رادان: پلیس ایران آماده است خاوری را در کانادا دستگیر کند


جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید نیروهای پلیس کشور این آمادگی را دارند تا محمود رضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی را که به فساد مالی متهم است، در کشور کانادا پیدا و دستگیر کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدرضا رادان روز چهارشنبه، ۱۰ مهر با اشاره به پرونده اتهامی محمود رضا خاوری و تلاش برای استرداد او به ایران گفت که پلیس بین‌الملل در رابطه با آقای خاوری «اعلان قرمز» کرده است.

اعلان قرمز، بالاترین سطح آماده‌باش پلیس بین‌الملل و گویای مرحله‌ای است که اینترپل برای بازداشت متهم اقدام می‌کند. نام محمود رضا خاوری نیز زمستان سال گذشته در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار گرفت در حالی که ماه‌ها پیش از آن ایران از دولت کانادا تقاضای استرداد آقای خاوری را کرده بود، اما این تقاضا تاکنون برآورده نشده است.

به گفته رادان، مسئولان کانادا اساسا تمایلی برای استرداد خاوری به ایران ندارند و در این‌باره «بهانه‌های مختلفی» آورده‌اند، از جمله گفته‌اند که نمی‌توانند محل اقامت آقای خاوری را پیدا کنند.

اما آقای رادان تاکید می‌کند که ایران اکنون مدارکی را درباره محل اقامت خاوری در کانادا به دست مسئولان این کشور رسانده است و از این رو پلیس کانادا دیگر «هیچ گونه بهانه‌ای» برای عدم استرداد او ندارد.

وی در ادامه گفت: «در صورتی که پليس کانادا در پيدا کردن محل اقامت خاوری مشکل دارد تيمي از پليس ايران به منظور دستگيری خاوري به کانادا اعزام می‌شود. از نظر دبيرخانه اينترپل هرآن‌چه بايد براي استرداد خاوری صورت بگيرد، انجام شده‌است.»

روابط ایران و کانادا در سال‌های اخیر به شدت وخیم شده است چنان‌چه دولت این کشور تابستان سال گذشته سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهانی» نام برد.

اما پیش از آن نیز برخی منابع مطلع از پرونده محمود خاوری، خبر داده بودند که کانادا از استرداد آقای خاوری به ایران خودداری می‌کند.

با این وجود اکنون جانشین فرمانده پلیس ایران می‌گوید که مقامات کانادا با توجه به اعلان قرمز اینترپل بهتر است «براي حفظ اعتبار خود خاوري را به ايران تحويل دهند تا به اتهامات وي رسيدگي شود».

اتهام آقای خاوری در وبسایت پلیس بین‌الملل «کلاهبرداری» عنوان شده است که به نقش او در پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی اشاره دارد، پرونده‌ای که از آن به عنوان بزرگ‌ترین اختلاس در تاریخ جمهوری اسلامی یاد می‌شود.
XS
SM
MD
LG