لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۸

تلاش اصلاح طلبان برای تجديد نظر در رد صلاحيت نامزدها


آقای ابطحی از رايزنی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و مهدی کروبی سخن گفته است
آقای ابطحی از رايزنی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و مهدی کروبی سخن گفته است

در پی آنچه اصلاح طلبان در جمهوری اسلامی آن را رد صلاحيت گسترده و بی نظير کانديداهای خود خوانده اند، چهره های شاخص اين جناح بر رايزنی ها و تلاش خود برای تجديد نظر در نتيجه بررسی صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی افزوده اند.


عبدالله ناصری، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان خبر داده است که برای پيگيری رد صلاحيت ها جلساتی تشكيل شده است و «در عين حال بزرگان جبهه اصلاحات نيز در اين زمينه فعال شده اند.»


عبدالله ناصری به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «با توجه به گستردگی بی نظير رد صلاحيت ها و نگرانی های جدی تر از آينده، رايزنی ها برای بر حذر داشتن دست اندركاران از ادامه چنين روندی توسط بزرگان جبهه اصلاحات آغاز شده است.»


در باره رد صلاحيت ها چه فکر می کنيد؟ نظر دهيد


در همين حال، محمد علی ابطحی، معاون پيشين رييس جمهوری و از چهره های نزديک به محمد خاتمی، در وبلاگ شخصی خود از رايزنی اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی و محمد خاتمی خبر داده و افزوده است که آقای خاتمی به همين منظور و برای بررسی مسئله رد صلاحيت های گسترده، سفر خود به داووس برای شرکت در سی و هشتمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد را کوتاه کرده و به ايران باز می گردد.


در پی اعلام نتایج بررسی هیئت های اجرایی، رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود که صلاحیت شصت و نه درصد از ثبت نام کنندگان تائید شده است، اما اصلاح طلبان جمهوری اسلامی می گويند که نامزدهایشان به صورت گسترده ای رد صلاحیت شده اند.


وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرده است حدود هفت هزار و صد و شصت و هشت نفر نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده بودند که از این تعداد حدود پنج هزار نفر تایید صلاحیت شده اند.


در پی اعلام نتایج بررسی هیئت های اجرایی، رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود که صلاحیت شصت و نه درصد از ثبت نام کنندگان تائید شده است، اما اصلاح طلبان جمهوری اسلامی می گويند که نامزدهایشان به صورت گسترده ای رد صلاحیت شده اند.

اما ائتلاف اصلاح طلبان، با انتشار فهرست نامزدهای رد صلاحیت شده خود و تاکید بر اینکه اکثریت اصلاح طلبان رد صلاحیت شده اند، گفته است احتمال دارد به دلیل «رد صلاحیت گسترده»، نامزدهای تایید صلاحیت شده این جناح نیز در انتخابات شرکت نکنند.


کروبی: از حقوق رد صلاحيت شدگان دفاع می كنم


در همين حال، دبير كل حزب اعتماد ملی گفته است که از حقوق همه رد صلاحيت شدگان، چه اعضای حزبش و چه ساير اصلاح طلبان و چهره های مستقل و حتی چهره های اصولگرا، دفاع می كند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، در نشست شورای مركزی این حزب ضمن اظهار ناخشنودی از رد صلاحيت گسترده كانديداهای اصلاح طلب، گفت: «اگر بخواهيم جمهوريت را لحاظ كنيم، بايد ميزان را رأی مردم بدانيم و از قبل تعيين كردن وضعيت انتخابات به نفع كشور نيست.»


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، در نشست شورای مرکزی این حزب، همچنین گفت: «اخباری كه از رد صلاحيت ها از سراسر كشور داشتيم، وضعيت بسيار شگفت آوری را نشان می داد.»


آقای کروبی همچنین گفته است که «برای احقاق حق كسانی كه به ناحق رد صلاحيت شده اند، با بزرگان نظام و مسئولين دستگاه های اجرايی و اعضای شورای نگهبان و شخصيت های برجسته سياسی» مذاکره خواهد کرد.


از سوی دیگر، اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: از اعضای حزب اعتماد ملی «۱۲ نفر از شورای مركزی كشور، ۶۸ نفر از اعضای شورای مركزی استان ها و ۱۳۵ نفر از نامزدهای اصلاح طلب مورد حمايت حزب اعتماد ملی رد صلاحيت شده اند.»


به گفته سخنگوی حزب اعتماد ملی، «در مجموع دو سوم نامزدهای مورد حمايت اين حزب رد صلاحيت شده اند و با توجه به اين مسئله، ما امروز در يک شرايط كاملا غير رقابتی قرار داريم.»


  • اخباری كه از رد صلاحيت ها از سراسر كشور داشتيم، وضعيت بسيار شگفت آوری را نشان می داد.
مهدی کروبی

هیئت های اجرایی صلاحیت برخی از اعضای حزب اعتماد ملی، از جمله اسدالله كيان ارثی، محمد رضوی يزدی، رضا نوروز زاده و مهرانگيز مروتی، را رد کرده اند.


به گفته سخنگوی حزب اعتماد ملی، «اين افراد بارها توسط هيئت های نظارت تاييد صلاحيت شده اند و بعضا امروز نماينده مجلس هستند.»


گرایش سیاسی رد صلاحیت شدگان


غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی، نیز درباره رد صلاحيت تعدادی از داوطلبان نمايندگی مجلس گفته است: «به شورای نگهبان و هيئت های اجرايی توصيه می كنيم، فارغ از گرايش افراد، دقت كنند تا حقی از كسی سلب نشود.»


به گزارش ایرنا، حداد عادل گفته است که رد صلاحيت شدگان از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب هستند.


از سوی دیگر، سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان همچنین خبر داد که بزودی سابقه و زندگی نامه چهره های رد صلاحيت شده در كشور منتشر شده و به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد «تا مردم خود قضاوت كنند كه آيا اين افراد را می توان مصداق غيرملتزم به اسلام و سوء شهرت اجتماعی قلمداد كرد يا خير.»


رد صلاحیت و بحث دوباره بر سر آزادی انتخابات


انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۲۴ اسفند ماه در سراسر ايران برگزار شود و بسياری از گروه های سياسی از ماه ها پيش نسبت به سلامت برگزاری آن و رد صلاحيت های گسترده نامزدها هشدار داده اند.


ماه گذشته احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در سخنانی اظهار کرد که در انتخابات، اصل بر برائت نیست بلکه اصل بر احراز صلاحيت نامزدهای انتخاباتی است.


منتقدان نظارت استصوابی در جمهوری اسلامی ایران، اين اظهارات آقای جنتی را دليلی بر رد صلاحيت های گسترده در انتخابات آينده مجلس ارزيابی کرده اند.


به باور این گروه از منتقدان، قانون انتخابات جمهوری اسلامی با «ايرادهايی اساسی» رو به رو است. آنها می گويند که قانون تعيين اعضای شورای نگهبان، روش تعيين صلاحيت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، شرايط تعيين شده برای نامزدی و همچنين برپايی انتخابات بدون حضور ناظران مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپايی انتخابات «سالم و آزاد» را در ايران غيرممکن کرده است.


از جمله شرايط مناقشه برانگيز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ايران «ابراز وفاداری به اصل ولايت فقيه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هيچ يک از سياستمداران منتقد و مخالف آيت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی هيچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند.


XS
SM
MD
LG