لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

اروپا تحریم ارسال اسلحه به سوریه را لغو کرد؛ ادامه کمک ایران به اسد


لندن و پاریس از ماه‌ها قبل می‌گویند که اتحادیه اروپا باید از شورشیان سوریه حمایت کند و اجازه ارسال اسلحه برای آنان را بدهد
لندن و پاریس از ماه‌ها قبل می‌گویند که اتحادیه اروپا باید از شورشیان سوریه حمایت کند و اجازه ارسال اسلحه برای آنان را بدهد
اتحادیه اروپا سرانجام با پیشنهاد بریتانیا و فرانسه برای لغو تحریم ارسال اسلحه به سوریه موافقت کرد، اقدامی که می‌تواند به مسلح کردن شورشیان سوریه‌ای منجر شود.

در همین حال ایران نیز برای حمایت از حکومت بشار اسد دو خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری گشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی شکست رایزنی‌ها در اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم ارسال اسلحه به سوریه در روز دوشنبه، ششم خرداد، بریتانیا و فرانسه امکان آن را پیدا کردند که از ماه اوت شورشیان سوریه‌ای را مسلح کنند.

در اطلاعیه اتحادیه اروپا آمده است که بریتانیا و فرانسه تعهد داده‌اند «در این مرحله» هیچ سلاحی به سوریه ارسال نکنند، اما مقامات اتحادیه می‌گویند که تعهدات این دو کشور عملا تا اول ماه اوت بیشتر نیست.

با این حال اتحادیه اروپا دیگر موارد تحریم‌ها علیه سوریه را بار دیگر تصویب کرده است که شامل بلوکه کردن دارایی‌ها و منع سفر برای بشار اسد و دیگر مقامات ارشد حکومت سوریه می‌شود.

از دیگر موضوعات این تحریم‌ها نیز منع تجارت با سوریه، تعلیق پروژه‌های زیربنایی و حمل و نقل است.

لندن و پاریس از ماه‌ها قبل بر این باورند که اتحادیه اروپا باید آشکارا از شورشیان سوریه حمایت کند و اجازه ارسال اسلحه برای آنان را بدهد، حتی اگر آنها قصد مسلح کردن شورشیان را هم نداشته باشند.

اما این پیشنهاد با مخالفت دیگر کشورهای عضو اتحادیه نظیر اتریش و سوئد مواجه شده بود که اعتقاد داشتند، ارسال سلاح‌ بیشتر به منطقه منجر به افزایش خشونت‌ها و گسترش ناآرامی‌ها می‌شود.

اکنون ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، می‌گوید که نشست اخیر اتحادیه اروپا به لغو تحریم ارسال سلاح برای اپوزیسیون سوریه انجامیده است.

آقای هیگ به خبرنگاران گفت: «اگرچه برنامه‌ای فوری برای ارسال سلاح به سوریه نداریم، اما این مسئله برای ما چنین امکانی را فراهم می‌کند که اگر در آینده وضعیت همچنان رو به‌ وخامت برود، بتوانیم موضعی مناسب اتخاذ کنیم.»

در نقطه مقابل، ایران که متحد اصلی بشار اسد محسوب می‌شود، تلاش می‌کند با حمایت‌های مالی خود از فروپاشی حکومت سوریه ممانعت به‌ عمل آورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی سوریه روز دوشنبه، ششم خرداد، اعلام کرد که ایران دو خط اعتباری برای دمشق به میزان ۴ میلیارد دلار گشوده است و انتظار می‌رود در راستای مقابله با تحریم‌ها خط اعتباری سومی نیز ایجاد کند.

ادیب میاله، رئیس بانک مرکزی سوریه، در همین رابطه اظهار داشت: «ایران به حمایت‌های خود از سوریه ادامه می‌دهد، چنان‌ چه یک خط اعتباری به ارزش یک میلیارد دلار برای تامین هزینه اقلام مختلف و یک خط اعتباری سه میلیارد دلاری نیز برای خرید بنزین و دیگر تولیدات مربوط به آن گشوده است.»

وی افزود که ایران در نظر دارد یک وام اضافی هم برای تقویت اقتصاد سوریه به این کشور بدهد که ارزش آن سه میلیارد دلار است.

ایران و سوریه در ماه ژانویه سال جاری قراردادی را به امضا رساندند که حکایت از تمدید یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای دمشق داشت. در کنار آن، گزارش‌های بسیاری نیز منتشر شده است که می‌گوید تهران به دمشق پیشنهاداتی برای اعطای وام داده است.

پول سوریه سه چهارم ارزش خود را از مارس ۲۰۱۱ و زمان آغاز نبرد در این کشور از دست داده است.

اتهام لوموند به حکومت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی

اخبار روزهای اخیر سوریه اما تحت‌الشعاع رویداد دیگری نیز قرار گرفته که آن بحث احتمال استفاده حکومت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی است.

گزارش‌گران روزنامه فرانسوی لوموند ادعا می‌کنند که مدارک و نمونه‌هایی را از سوریه به‌صورت قاچاقی خارج کرده‌اند که نشان می‌دهد حکومت سوریه علیه شورشیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند.

لوموند در گزارشی که بامداد دوشنبه بر روی وب‌سایت آن منتشر شد، گفت که یکی از عکاسان آن پس از حمله نیروهای بشار اسد به جبهه جابر در روز ۱۳ آوریل، برای چندین روز دچار مشکلات تنفسی شده و بینایی‌اش نیز مختل شده بود.

این گزارش می‌گوید که یک خبرنگار و عکاس روزنامه لوموند به‌صورت مخفیانه مدت دو ماه در نواحی اطراف دمشق و کنار شورشیان بودند و در این مدت توانستند حملات شیمیایی حکومت سوریه را مشاهده کنند. آنها همچنین در این‌ باره با پزشکان و دیگر شاهدان گفت‌وگو کرده‌اند و نیز پیامدهای بعدی این حملات شیمیایی را بررسی کرده‌اند.

در واکنش به این گزارش دولت فرانسه گفته است که این مدارک و نمونه‌ها را بررسی می‌کند و نتایج آن را ظرف چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

حکومت سوریه تاکنون ادعاها درباره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده و به‌ نوبه خود شورشیان را به کاربرد این سلاح‌ها متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG