لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

اتحادیه اروپا اموال یانوکوویچ و ۱۷ مقام سابق اوکراین را توقیف کرد


ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری مخلوع اوکراین به اختلاس از اموال دولتی متهم شده است.
ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری مخلوع اوکراین به اختلاس از اموال دولتی متهم شده است.
اتحادیه اروپا اموال ویکتور یانوکوویچ و میکلا آزارف، رییس جمهوری و نخست وزیر مخلوع اوکراین و ۱۶ نفر از دیگر مقامات سابق این کشور را که متهم به نقض حقوق بشر و سوءاستفاده از اموال دولتی هستند، توقیف کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند به نقل از نشریه رسمی اتحادیه اروپا نوشت که این اتحادیه اعلام کرده است، تمام منابع و وجوه اقتصادی که متعلق به این مقامات عالی‌رتبه سابق اوکراین است یا اموالی که تحت نظارت آنها قرار دارد در تمام ۲۸ کشور اروپایی عضو اتحادیه مسدود می‌شود.

اقدام اتحادیه اروپا برای توقیف اموال ویکتور یانکوویچ و همراهان او، نتیجه تصمیم وزریران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه است که به دنبال سقوط دولت پیشین اوکراین و فرار آقای یاونکوویچ به روسیه اتخاذ شد.

این در حالی است که آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست وزیر جدید اوکراین گفته است که ویکتور یانوکوویچ در طول سه سال دوران ریاست جمهوری خود چیزی حدود ۳۷ میلیارد دلار اختلاس کرده است.

چنین اتهامی را اتحادیه اروپا نیز به آقای یانوکوویچ نسبت می‌دهد چنان که اعلام شده است حکم توقیف اموال او در کشورهای عضو این اتحادیه به خاطر «اختلاس از سرمایه کشور اوکراین و انتقال غیرقانونی آن به خارج از اوکراین» صادر می‌شود.

اما در کنار ویکتور یانوکوویچ و میکلا آزارف، نام پسران آنها هم در فهرست مجازات اتحادیه اروپا قرار دارد و به جز آنها می‌توان به چهره‌هایی مانند ویکتور پشونکا، دادستان عمومی سابق، الکساندرو یاکیمنکو، رییس سابق دستگاه امنیتی و اولنا لوکاش، وزیر سابق دادگستری اوکراین اشاره کرد که مشمول چنین حکمی می‌شوند.

تضعیف روبل در برابر دلار و یورو

در همین حال خبرگزاری رویترز از تضعیف ارزش پول ملی روسیه، مهم‌ترین حامی دولت پیشین اوکراین خبر داده است.

گزارش این خبرگزاری می‌گوید که روز پنج‌شنبه ارزش روبل در برابر دلار آمریکا ۰.۳ درصد کاهش یافت، به‌طوری که اکنون قیمت هر دلار ۳۶.۱۵ روبل است.

روبل همچنین در برابر یورو نیز روز پنج‌شنبه متزلزل نشان داده و ۰.۲ درصد سقوط کرده است تا در بازارهای جهانی معادل هر یورو ۴۹.۳۶ روبل در نظر گرفته شود.

رویترز می‌نویسد که این آمار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران همچنان نگرانی‌هایی از بابت حمله احتمالی روسیه به اوکراین دارند.

در روزهای اخیر بحران روابط میان روسیه و دولت جدید اوکراین به شبه‌جزیره کریمه رسیده است، منطقه‌ای خودمختار که جزء خاک اوکراین محسوب می‌شود، اما اکثریت ساکنان آن روس‌تبار هستند که به دنبال سقوط ویکتور یانوکوویچ آنها هم تحرکاتی را برای پیوستن این منطقه به روسیه آغاز کرده‌اند.

مسکو اعلام کرده است که قصد ندارد کریمه را به خاک روسیه منضم کند اما تحرکات ارتش روسیه در شبه‌جزیره کریمه خطر وقوع جنگ را افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG