لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

اژه‌ای: قوه قضاییه موافق اقدام هیئت پارلمانی اروپا نبود


غلامحسین محسنی اژه‌ایدیدار هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی را «بسیار زشت، بد و خلاف امور دیپلماتیک» توصیف می‌کند.
غلامحسین محسنی اژه‌ایدیدار هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی را «بسیار زشت، بد و خلاف امور دیپلماتیک» توصیف می‌کند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران، می‌گوید که دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی، ارتباطی با قوه قضاییه نداشته و این نهاد قضایی هیچ نظر موافقی در این باره نداده است.

پیش از این کاظم جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که محمدجواد لاریجانی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، با درخواست هیئت پارلمان اروپا برای دیدار با خانم ستوده و آقای پناهی موافقت کرده است.

اما غلامحسین محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه، ۴ دی، این اظهارات را به طور غیرمستقیم و بدون ذکر نام آقای لاریجانی تکذیب کرد و گفت: «اگر کسی هم در این‌ باره صحبت کرده از منظر و جایگاه مسئولیت خودش بوده و نظر قوه قضائیه نبوده است.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش می‌دهد که آقای محسنی اژه‌ای انتقادات شدیدی نیز از این اقدام هیئت پارلمان اروپا کرده و آن را «بسیار زشت، بد و خلاف امور دیپلماتیک» نامیده است.

به گفته او، «دیدار مخفیانه با محکومان امنیتی و کمک مالی به آنان، خلاف عرف است».

هیئت پارلمانی اروپا روز ۲۲ آذر در سفارت یونان با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا، دیدار کرد که خبر این دیدار را پیش از همه همسر خانم ستوده منتشر ساخت.

در این دیدار هیئت پارلمانی اروپا جایزه آزادی اندیشه «ساخاروف» را به خانم ستوده و آقای پناهی اهدا کرد که سال گذشته برنده آن شده بودند، اما به دلیل موانع امنیتی و مخالفت حکومت ایران امکان دریافت آن را نداشتند.

با این حال هیئت پارلمانی اروپا اعلام کرد، جایزه‌ای که در سفارت یونان به خانم ستوده و آقای پناهی اهدا شده تنها جنبه نمادین داشته و شامل وجه مادی نبوده است.

دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی که در پی اعتراضات سال ۱۳۸۸ ایران دستگیر شدند، واکنش شدید محافظه‌کاران نزدیک به حکومت ایران را به همراه داشته است تا جایی که نمایندگان مجلس ایران از وزیر اطلاعات توضیح خواسته‌اند.

اکنون نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای به‌ طور تلویحی وزیر اطلاعات را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید که «سامانه امنیتی باید فعال می‌شد و موضوع را پی‌گیری می‌کرد».

پیش از این وزارت امور خارجه ایران به دیدار هیئت پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی اعتراض کرده بود.
XS
SM
MD
LG