لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

دادگاه اروپا: حبس تیموشنکو مبتنی بر اغراض سیاسی است


یولیا تیموشنکو به اتهام سوءاستفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شده است
یولیا تیموشنکو به اتهام سوءاستفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شده است
دادگاه حقوق بشر اروپا روز سه‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، با صدور حکمی در رابطه با وضعیت یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین، نگهداری او در زندان را عملی با اغراض سیاسی خواند که منجر به نقض حقوق این سیاستمدار شده است.

خانم تیموشنکو که از او به عنوان معمار انقلاب نارنجی اوکراین یاد می‌شود در اکتبر ۲۰۱۱ به اتهام «سوءاستفاده» از منصب و قدرت در زمان نخست وزیری خود به هفت سال زندان محکوم شد، اما او رای صادره از سوی دادگاه را ناقض حقوق خود خوانده و ادعا کرد که چنین حکمی با هدف دور کردن او از عرصه سیاست صادر شده است.

اکنون نیز دادگاه حقوق بشر اروپا خود را هم‌نظر با یولیا تیموشنکو نشان می‌دهد و می‌گوید که حکم زندان او دلایلی غیر از آن‌ چه قضات اوکراینی عنوان کرده‌اند دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که حکم این دادگاه اروپایی واکنش منفی برخی مقامات اوکراین را در پی داشته است و از جمله سفیر اوکراین صحن دادگاه را با عصبانیت ترک کرده است.

نظر کولچیتسکی، نماینده دولت اوکراین در دادگاه اروپایی حقوق بشر، نیز به خبرگزاری اینترفاکس گفت که احتمالا دولت متبوع او نسبت به این حکم درخواست استیناف خواهد داد.

با این حال آقای کولچیستکی تاکید کرد که دولت اوکراین به زمان نیاز دارد تا جزئیات حکم دادگاه را مطالعه کند.

در همین حال سرگئی والسنکو، وکیل یولیا تیموشنکو، با استقبال از حکم دادگاه حقوق بشر اروپا گفت که این دادگاه دریافته است پیگرد قانونی خانم تیموشنکو در اوکراین نه ارتباطی با قانون دارد و نه با معیارهای دموکراسی سازگار است.

آقای والسنکو افزود که همه می‌دانند حکم زندان نخست وزیر سابق اوکراین اهدافی سیاسی دارد و منطبق بر قوانین دادرسی نیست.

پیش از این دادگاه عالی اوکراین درخواست تجدیدنظر یولیا تیموشنکو در حکم هفت سال زندان او را رد کرده بود. او متهم است که زمان نخست وزیری خود در جریان امضای یک قرارداد گاز با روسیه از منافع اوکراین دفاع نکرده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که هنوز مشخص نیست حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در اوکراین از نظر الزامات قانونی چگونه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG