لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

رشد صادرات گندم آلمان به ایران علی‌رغم تحریم‌ها


آلمان از ژوئیه سال ۲۰۱۲ تا آخر ماه فوریه ۲۰۱۳ بیش از یک میلیون تن گندم به ایران صادر کرده است.
آلمان از ژوئیه سال ۲۰۱۲ تا آخر ماه فوریه ۲۰۱۳ بیش از یک میلیون تن گندم به ایران صادر کرده است.
داده‌های آماری مراجع رسمی آلمان از رشد صادرات گندم این کشور به ایران، علی‌رغم تحریم‌های گسترده بین‌المللی، حکایت دارد تا جایی که از ایران به عنوان یکی از عمده‌ترین مشتری‌های گندم آلمان نام برده شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اداره آمار آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، اعلام کرد که این کشور از ژوئیه سال ۲۰۱۲ تا آخر ماه فوریه ۲۰۱۳ بیش از یک میلیون تن گندم به ایران صادر کرده است.

این آمار وقتی جلوه بیشتری پیدا می‌کند که آن را با میزان صادرات گندم آلمان به ایران در فاصله یک سال قبل از آن مقایسه کنیم که از میزان ۶۳ هزار تن فراتر نرفت.

این گزارش می‌گوید که آلمان تنها در ماه فوریه میزان ۱۱۹ هزار و ۶۵۳ تن گندم به ایران صادر کرده و به این ترتیب میزان فروش گندم این کشور به ایران در مدت ۹ ماه به ۱ میلیون و ۲۴ تن رسیده است.

یکی از تاجران آلمانی در همین زمینه به رویترز گفت: «ایران در این فصل مشتری عمده گندم ایران است. حتی می‌توان گفت که از ژوئیه تاکنون بزرگ‌ترین مشتری ما بوده.»

او افزود: «به نظر می‌رسد که تحریم‌ها مانعی برای فروش گندم به ایران نیست.»

اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌های سنگینی را علیه ایران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن تصویب کرده‌اند.

این تحریم‌ها اگرچه شامل مواد غذایی و دارو نمی‌شود، اما از آنجا که بانک‌ها و نهادهای اقتصادی ایران به نظام‌های بانکی جهان دسترسی ندارند، امکان تجارت با ایران بسیار دشوار شده است.

با این حال آماری که مراجع رسمی کشور آلمان منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که ایران در ماه‌های اخیر مشکلی در رابطه با خرید گندم نداشته است.

پیش از این تجار اروپایی در روز ۲۱ مارس گفته بودند که یک نهاد دولتی در ایران ۱۲۰ هزار تن گندم وارد کشور کرده است که ۶۰ هزار تن آن از استرالیا خریداری شده و ۶۰ هزار تن باقی‌مانده از آلمان.

چند روز قبل از آن نیز گفته شده بود که یک کشتی با محموله‌ گندمی به میزان ۵۵ هزار تن از بندری در آلمان عازم ایران است.

این در حالی است که گزارش‌هایی از تلاش شرکت نفتی شل برای معامله تهاتری غلات با ایران منتشر شده که در ازای بدهی‌های این شرکت به ایران انجام می‌شود، اما این تلاش‌ها تاکنون به سرانجام نرسیده است.
XS
SM
MD
LG