لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

قالیباف: بازگشت هاشمی به میلیتاریسم شبیه است


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، با انتقاد از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران، نسبت به بازگشت او به قدرت و در اختیار گرفتن قوه مجریه هشدار داد و گفت که این امر «بزرگ‌ترین ظلم به مردم» است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ آقای قالیباف که از نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود، روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، در انتقاد از ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به عرصه این رقابت و نام‌نویسی در انتخابات گفت که این کار کشور را حداقل برای یک دوره چهار ساله دیگر وارد «تنش‌های سخت و دوقطبی» و می‌کند.

او با اشاره سابقه سال‌ها ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی بر مجلس و دولت ایران گفت:
«هاشمی رفسنجانی در مناظرات باید به مردم پاسخ دهند که وی بعد از این مدت چه کرده است.»

به گفته شهردار تهران، حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در قدرت می‌تواند «مردم مستضعف و محروم را مستضعف‌تر و محروم‌تر» کند و به جز این هیچ «برآورده دیگری» برای کشور ندارد در حالی «امروز کشور ما بیش از هر چیز نیازمند به آرامش، توافق، دلدادگی، کار، خدمت و تلاش است».

او خطاب به آقای هاشمی گفت: «شما ۱۶ سال با قدرت و هماهنگی کامل و بدون این‌که در کسی قدرت مقابله و حتی انتقاد از شما را داشته باشد، در قدرت بودید... برگردید و نشریات آن زمان را مشاهده کنید تا مشخص شود سخنانی که مقام معظم رهبری برای هاشمی بیان کرده‌اند، حتماً برای احمدی‌نژاد نگفته‌اند... اما با همه این حمایت‌ها و هماهنگی‌ها خروجی اجتماعی و فرهنگی که دوران هاشمی داشت چه بوده است؟»

او دولت اصلاحات محمد خاتمی را یکی از خروجی‌های اجتماعی دولت هاشمی یا «زاییده» آن دانست، و گفت که «بسیاری از بد اخلاقی‌ها، بد رفتاری‌ها و حرف‌هایی که امروز گله‌مند آن در دولت اصول‌گرا هستیم، از دولت اصلاحات آغاز شد».

ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با حمایت گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب بسیاری همراه بوده است. اما اکنون محمد باقر قالیباف با به چالش کشیدن این تصمیم اصطلاح‌طلبان می‌گوید که حمایت آنها از آقای هاشمی با منطق توسعه سیاسی مورد نظرشان سازگار نیست.

او با اشاره به اعلام حمایت محمد خاتمی از هاشمی رفسنجانی گفت: «دولت اصلاحاتی که جامعه مدنی را دنبال می‌کرده است و به دنبال توسعه سیاسی بوده است، با کدام منطق باید تلاش کند کسی که ۸ سال رئیس جمهور بوده است، به قدرت برگردد؟ این به میلیتاریسم بیشتر شبیه است تا به دموکراسی. این موضوع به اردوگاه روسیه بیشتر شبیه است تا اردوگاه غربی و هدفی که آنها دنبال می‌کنند.»

محمدباقر قالیباف که سال‌ها سابقه فعالیت در نیروهای نظامی را دارد، یکی از امضاکنندگان نامه‌ای بود که تابستان ۱۳۷۸ جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران خطاب به محمد خاتمی، رئیس دولت وقت ایران نوشتند و با اشاره به رخداد ۱۸ تیر و ناآرامی‌های متعاقب آن گفتند که «کاسه صبرشان» نسبت به سیاست‌های دولت لبریز شده است.

آقای قالیباف در جریان رقابت انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس شورای اسلامی و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، ائتلافی را با عنوان «پیشرفت» تشکیل داده‌اند و قرار است در نهایت دو نفر از آنها به نفع نفر سوم یا حتی همه آنها به نفع فرد اصول‌گرایی خارج از ائتلاف کنار بروند.
XS
SM
MD
LG