لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

نجفی: لغو یا تسهیل دریافت ویزای ایران برای گردشگران خارجی


محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران
محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران
محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، می‌گوید که دولت حسن روحانی قصد دارد با بازنگری در قوانین ویزا شرایط را برای ورود گردشگران خارجی به کشور تسهیل کند تا جایی که بسیاری از آنها نیازی به دریافت ویزا نداشته باشند.

در گفت‌وگویی با نشریه بریتانیایی گاردین که روز جمعه، ۲۶ مهر، منتشر شد، آقای نجفی اظهار داشت که پیش‌بینی می‌کند در «دو یا سه ماه آینده» شمار گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، افزایش بسیاری یابد.

گاردین این اقدام دولت آقای روحانی را تلاشی برای اصلاح تصویر بین‌المللی ایران پس از دوران «تاریک» ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌داند، گرچه تاکید می‌کند که نیاز روزافزون به ارز خارجی نیز می‌تواند ماجرا را توجیه کند.

با این حال چنان‌ چه محمدعلی نجفی در این گفت‌وگو تایید می‌کند، برخی از مقامات ارشد حکومت ایران هستند که نگرانی‌هایی نسبت به ورود پرشمار گردشگران خارجی به کشور دارند، آن هم در شرایطی که قرار است مراحل کنترل امنیتی را طی نکنند.

اما رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران خاطرنشان می‌سازد که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، صنعت گردشگری ایران توانسته حمایت و تایید حکومت را جلب کند.

به گفته محمدعلی نجفی، مقامات ایران در نظر دارند گردشگران کشورها را در رابطه با ویزا به سه گروه تقسیم کنند.

گروه نخست شامل گردشگران کشورهایی می‌شود که بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند. گردشگرانی که در گروه دوم هستند تنها همراه با یک گروه مسافرتی مجاز خواهند بود بدون ویزا به ایران بیایند. اما گردشگران گروه سوم نیاز به دریافت ویزا دارند که دولت ایران شرایط آن را ساده می‌کند، به این معنا که آنها به محض ورود در فرودگاه ایران می‌توانند ویزا بگیرند.

آقای نجفی سپس تاکید می‌کند که کشورهای غربی به احتمال زیاد در گروه‌های دوم یا سوم قرار خواهند گرفت.

تنها چند روز پیش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از یک سال قبل پیشنهاد داده است ویزای ایران برای گردشگران ۶۰ کشور جهان لغو شود، اما نیروهای امنیتی هنوز با این پیشنهاد موافقت نکرده‌اند.

در این شرایط وزارت امور خارجه ایران پادرمیانی کرده و موضوع صدور ویزا در فرودگاه را مطرح کرده است، چنان‌ چه حسن قشقاوی، معاون کنسولی این وزارتخانه، نیز به موسسات توریستی توصیه می‌کند که در حال حاضر «کار گردشگران را با این نوع ویزا راه بیندازند».

اما علی‌رغم این همه، هنوز گردشگران برخی کشورها ناگزیر از دریافت ویزای ایران پیش از سفر به آن هستند.

ایسنا به نقل از وزارت امور خارجه ایران می‌نویسد که در حقیقت اتباع تمام کشورها می‌توانند ویزای ایران را در فرودگاه بگیرند، جز اتباع ۱۰ کشور آمریکا، بریتانیا، کانادا، افغانستان، پاکستان، عراق، اردن، بنگلادش، سومالی و کلمبیا.

«اولویت با چینی‌هاست»

اما از میان همه کشورهای جهان هم چنان‌ چه محمدعلی نجفی می‌گوید این گردشگران چینی هستند که برای ایران اولویت دارند.

به گفته آقای نجفی، آمار جهانی نشان می‌دهد که گردشگران چینی بیشتر از دیگر ملیت‌ها از کشورهای مختلف بازدید کرده‌اند.

او می‌افزاید: «با کمک سفارت‌مان در چین با مقامات گردشگری چین گفت‌وگو داشته‌ایم و شماری از آنها را هم دعوت کرده‌ایم که به ایران بیایند.»

تهران و پکن روابط گسترده اقتصادی با یکدیگر دارند، تا جایی که چین از اصلی‌ترین واردکنندگان نفت ایران محسوب می‌شود و این فارغ از طرح‌های عظیم توسعه در ایران است که چینی‌ها به عنوان شریک آن را پیش می‌برند.

با این حال آقای نجفی به جذب گردشگران ملیت‌های دیگر نیز خوش‌بین است، کشورهایی که به اندازه چین با ایران مراوده ندارند.

او به گاردین می‌گوید: «در دو ماه گذشته آژانس‌های مسافرتی متعددی به ما گزارش داده‌اند که شمار گردشگران خارجی که برای تورهای ایران ثبت‌نام کرده‌اند، افزایش بسیاری پیدا کرده است.»

این مقام دولت ایران سپس گردشگران خارجی را سفیرانی می‌نامد که «حسن‌نیت کشور و مردم ما» را به دنیا اعلام خواهند کرد.

او در نهایت می‌گوید: «ما کشور امنی داریم... اما در گام نخست باید به غربی‌ها دلگرمی بدهیم که ترسی برای آمدن به ایران نداشته باشند.»
XS
SM
MD
LG