لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

انتشار فیلم سخنرانی رفسنجانی درباره حمله شیمیایی سوریه


در فیلم سخنرانی و فایل صوتی منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته می‌شود که حکومت سوریه عامل حمله شیمیایی به مردم این کشور بوده است.
در فیلم سخنرانی و فایل صوتی منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته می‌شود که حکومت سوریه عامل حمله شیمیایی به مردم این کشور بوده است.
حاشیه‌های سخنرانی منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی درباره حکومت سوریه و نقش آن در بمباران شیمیایی مردم این کشور با انتشار فایل صوتی و فیلم سخنرانی او در استان مازنداران و واکنش اصول‌گرایان ابعاد تازه‌ای یافت.

وب‌سایت بلاغ‌نیوز که از پایگاه‌های خبری استان مازنداران است، عصر دوشنبه، ۱۱ شهریور، ویدیوی کوتاهی با هدف رفع «ابهامات و تشکیکات» در صحت فایل سخنرانی منتسب به آقای هاشمی رفسنجانی منتشر کرد و نوشت که اکنون «افکار عمومی منتظر پاسخ رفسنجانی است».

با این حال دفتر و پایگاه خبری اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، تاکنون واکنشی درباره این ویدیو نشان نداده است.

ویدیوی یادشده که به نظر می‌رسد با تلفن همراه ضبط شده است، سخنران برنامه را از فاصله‌ای دور نشان می‌دهد که این مسئله تشخیص چهره او را دشوار می‌سازد، اما آرایش صحنه و پوستر هاشمی رفسنجانی می‌تواند گویای آن باشد که سخنران برنامه کسی جز او نبوده است.

این ویدیو با صدایی همراه شده است که ظهر دوشنبه، ابتدا جداگانه منتشر شد: صدای اکبر هاشمی رفسنجانی که تایید می‌کند عامل بمباران شیمیایی اخیر در حومه دمشق حکومت سوریه است.

سخنران برنامه در این ویدیو با اشاره به جنگ داخلی سوریه می‌گوید: «مردم سوریه در این دو سال آسیب‌های زیادی دیدند. بیش از ۱۰۰ هزار کشته دادند و حدود ۸ میلیون از آنها نیز آواره شده‌اند. زندان‌ها پر از مردم شده است. زندان‌ها جا ندارند، برخی از ورزشگاه‌ها را زندان کرده‌اند. مردم از طرفی مورد حمله شیمیایی حکومت خودشان قرار می‌گیرند و از طرف دیگر باید انتظار بمب‌های آمریکا را داشته باشند.»

در همین حال قاسم احمدی لاشکی، نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی، صحت گزارش‌ها و فایل صوتی منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی را تایید می‌کند و می‌گوید او و دیگر کسانی که در این جلسه حضور داشته‌اند از سخنان آقای هاشمی «متحیر» شدند.

آقای احمدی به بلاغ‌نیوز گفت: «در این جلسه ما هم شنیدیم که آقای هاشمی گفت حکومت سوریه مردم خودش را حمله شیمیایی کرده و ورزشگاه‌های این کشور تبدیل به زندان شده است، اما بین ما و دوستان که بعد از صحبت ایشان متحیر شده بودیم شکی به وجود آمد که منظور حاج آقا از حکومت، دولت سوریه بوده یا تروریست‌های این کشور.»

روزنامه جوان: آقای هاشمی، این فایل صوتی را تکذیب کنید!

در همین حال روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه با لحنی انتقادی خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است که «این فایل صوتی را تکذیب کنید».

گرچه این روزنامه مواضع آقای هاشمی درباره سوریه را «متناقض» عنوان کرده و نوشته است که در این شرایط «تشخیص موضع رسمی و قطعی» او دشوار است.

این رسانه سپس واکنش منفی برخی اصول‌گرایان نسبت به اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی را بازتاب داده است، از جمله علی طاهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، که چنین اظهاراتی را اسباب «نگرانی» و در راستای «خط مشی آمریکا» دانسته است.

احمد سالک، دیگر نماینده مجلس ایران، نیز در این زمینه گفته است: «اگرچه اين سخنان در اخبار دفتر آقاي هاشمي مطرح نشده، اما اين امر نگراني مردم و دلسوزان انقلاب اسلامي را برطرف نكرده است و بهتر است دفتر آقاي هاشمي فيلم سخنراني او درباره سوريه را منتشر كند.»

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ادعا کرده بود که سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی درباره حمله شیمیایی در سوریه «تحریف» شده است.

اما هنوز دفتر هاشمی رفسنجانی فیلم سخنرانی و فایل صوتی منتسب به او را نه تایید و نه تکذیب کرده است.

ایران متحد اصلی حکومت سوریه محسوب می‌شود و از آن در برابر شورشیان حمایت می‌کند.

موضع رسمی دولت ایران در رابطه با ماجرای حمله شیمیایی اخیر هم اصرار بر بی‌گناهی حکومت سوریه بوده است، اما این اظهارات منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی که یکی از عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی است، می‌تواند گویای دودستگی در حکومت ایران نسبت به بحران سوریه باشد.
XS
SM
MD
LG