لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

یونسی از «عدم شرکت» هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبر داد


در حالی که علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات ایران، نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را منتفی دانسته است، وب‌سایت خبری تابناک نوشت که برخی از نمایندگان مجلس با هدف ممانعت از ورود آقای هاشمی به انتخابات در حال جمع‌آوری امضا هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی یونسی که در انتخابات پیش روی از نامزدی حسن روحانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی ایران، حمایت می‌کند، روز سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، خبر داد که اکبر هاشمی رفسنجانی تصمیم به عدم حضور در این انتخابات گرفته است.

آقای یونسی اظهار داشت: «بنده شب گذشته [دوشنبه] ملاقاتی با هاشمی ‌رفسنجانی داشتم و ایشان بار دیگر تاکید کردند که در انتخابات حضور نخواهند داشت.»

او اما در نهایت تاکید کرد که اگر «بر فرض محال» آقای هاشمی رفسنجانی نامزد این انتخابات بشود، حسن روحانی به نفع او کنار خواهد رفت.

در همین حال بر اساس گزارش روز سه‌شنبه وب‌سایت تابناک، روح‌الله حسینیان و جواد کریمی قدوسی، از نامزدهای محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای تهیه کرده‌اند که در آن از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواسته شده است در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی نامزد نشود.

تابناک می‌نویسد که این نامه لحنی «نصیحت‌گونه همراه با تهدید» دارد و تاکنون نیز به امضای حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است که بیشتر آنها از جبهه پایداری هستند.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی از گروه‌های سیاسی محافظه‌کار تازه‌تاسیس ایران است که اعضای پیشین دولت محمود احمدی‌نژاد معرف آن هستند.

این گروه در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران از نامزدی کامران باقری لنگرانی حمایت می‌کند که در دولت اول آقای احمدی‌نژاد، وزارت بهداشت را در اختیار داشت.

گزارش تابناک توضیح چندانی درباره متن نمایندگان مجلس خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی نمی‌دهد و تنها می‌گوید که این نامه اشاراتی به رویدادهای سال ۱۳۸۸ ایران دارد.

سال ۱۳۸۸، تهران و چند شهر بزرگ ایران شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی آن را رهبری می‌کردند.

دلیل این اعتراضات، انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید، در حالی که معترضان آقای احمدی‌نژاد را به «تقلب» و «دست‌کاری در آرا» متهم می‌کردند.

اما آن‌ چه اکبر هاشمی رفسنجانی را به رویدادهای سال ۱۳۸۸ پیوند می‌زند، انتقادات صریح او از شرایط کشور و دولت محمود احمدی‌نژاد و تاکید او بر آزادی فعالان سیاسی بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری به زندان افتادند.

آقای هاشمی رفسنجانی اکنون بر سر دو راهی حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قرار دارد؛ در حالی که محافظه‌کاران حامی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، او را از نامزدی در انتخابات برحذر می‌دارند، در جبهه مقابل، برخی گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب خواهان ورود او به صحنه انتخابات هستند.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از امروز، سه‌شنبه، آغاز شده است و روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت، پایان می‌یابد.
XS
SM
MD
LG