لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

رفسنجانی: خودمان را کشتیم بگذارند صحبت کنیم، اما نشد


برهم زدن سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه به دنبال بازنشر خاطرات او از آیت‌الله خمینی در رابطه با شعار علیه آمریکا رخ داد
برهم زدن سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه به دنبال بازنشر خاطرات او از آیت‌الله خمینی در رابطه با شعار علیه آمریکا رخ داد
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، با اشاره به سخنرانی نیمه تمام خود در کرمانشاه گفت: «خودمان را کشتیم که بگذارند صحبت کنیم، اما نشد».

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای هاشمی رفسنجانی که روز دوشنبه، ۲۲ مهر ماه به‌ خاطر شعارهای پی در پی «مرگ بر آمریکا» نتوانست سخنرانی خود را در کرمانشاه به پایان برساند، ساعاتی پس از این واقعه در جمع روحانیون این شهر دولت محمود احمدی‌نژاد را عامل افراطی‌گری‌های امروز دانست.

وی دراین‌باره گفت: «عملکرد دولت قبل مردم را به روحانیت بدبین کرد و افراط و تفریط‌هایی را با تحریفات عجیب به وجود آورد... دیدید که متاسفانه در سخنرانی عصر امروز ما خودمان را کشتیم که بگذارند صحبت کنیم اما نشد.»

برهم زدن سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه به دنبال بازنشر خاطرات او از آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در رابطه با شعار علیه آمریکا رخ داد.

آقای هاشمی ادعا کرده است که آیت‌الله خمینی موافق حذف شعار «مرگ بر آمریکا» از رسانه‌های دولتی بوده است، ادعایی که قائم‌ مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی هم آن را تایید کرد.

با این حال آقای هاشمی رفسنجانی که با انتقاد شدید برخی از محافظه‌کاران ایران مواجه شده است، بازنشر این خاطره در مقطع کنونی را اشتباهی از جانب مسئولان وبسایت خود دانست و گفت که به آنها تاکید کرده است از انتشار مطالب منتسب به او خودداری کنند مگر آن که با او هماهنگ شده باشد.

در جریان سخنرانی روز دوشنبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز برخی از حاضران با «تکرار چندباره شعار مرگ بر آمریکا» مانع ادامه آن شدند در حالی که آقای هاشمی چندین بار خواستار توقف شعارها شد، اما در نهایت تصمیم به اتمام سخنرانی گرفت.

او ساعاتی پس از این ماجرا در جمع روحانیون کرمانشاه سخنرانی دیگری داشت که با آوردن مثال از آن به عنوان نمونه‌ای از رفتار افراطی گفت که امیدوار است «روحانیون در مسیر دوری از افراط و تفریط قدم بردارند».

اکبر هاشمی رفسنجانی از حامیان اصلی دولت حسن روحانی محسوب می‌شود. آقای روحانی نیز در دو هفته گذشته به خاطر مکالمه تلفنی با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هدف حملات شدید محافظه‌کاران جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG