لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

مجلس نمایندگان آمریکا با محدودیت شنود اطلاعاتی مخالفت کرد


مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را که کنترل ابزارهای ارتباطی و شنود اطلاعاتی شهروندان این کشور را محدود می‌کرد، رد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، ۲۱۷ نماینده آمریکا در جلسه‌ای که روز چهارشنبه، دوم مرداد، برگزار شد، به این طرح رای منفی دادند تا ۲۰۵ رای مثبت نمایندگان کاری در برابر آن از پیش نبرد.

این طرح که در صورت تصویب، اختیارات دستگاه‌های امنیتی آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات شهروندان، نظیر شنود مکالمات تلفنی آنها را محدود می‌کرد، پس از آن اهمیتی ویژه یافت که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق اداره امنیت ملی آمریکا، دست به افشای برنامه‌های جاسوسی این نهاد امنیتی زد.

آقای اسنودن فاش ساخت که دستگاه‌های امنیتی آمریکا نه تنها مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا و اتباع خارجی این کشور را کنترل می‌کنند، بلکه در مقر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن نیز وسایل شنود کار گذاشته‌اند؛ موضوعی که تعجب مقامات اتحادیه اروپا را برانگیخت و جنجال گسترده‌ای به همراه داشت.

اما اقدام روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با طرح محدود کردن شنود اطلاعاتی می‌تواند به تقویت موضع دولت این کشور منجر شود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که کاخ سفید و مقامات ارشد امنیتی آمریکا مخالف این طرح بودند که جاستین آماش، نماینده جمهوری‌خواه ایالت میشیگان، مبتکر آن بود.

تنها ساعاتی پیش از بررسی این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، جی کارنی، مشاور مطبوعاتی کاخ سفید علیه آن موضع گرفت و طرح یادشده را «شتاب‌زده» توصیف کرد.

اما نمایندگان مخالف برنامه‌های امنیتی دولت، برای به تصویب رساندن این طرح ائتلاف ویژه‌ای را به‌وجود آوردند که هم شامل برخی از جمهوری‌خواهان بود و هم برخی از دموکرات‌ها.

آماری نیز که از جلسه روز گذشته مجلس نمایندگان منتشر شده است نشان از دو دستگی کامل میان این دو حزب دارد به‌طوری که ۹۴ نفر از جمهوری‌خواهان در کنار ۱۱۱ نفر از دموکرات‌ها به این طرح رای مثبت دادند در حالی که ۱۳۴ جمهوری‌خواه و ۸۳ نماینده دموکرات با آن مخالفت کردند.

مخالفان این طرح می‌گویند، برنامه‌ اطلاعاتی که اداره امنیت ملی آمریکا در حال حاضر اجرا می‌کند مانع ده‌ها حمله تروریستی شده است که این به معنای نجات جان تعداد بی‌شماری از آمریکایی‌هاست.
XS
SM
MD
LG