لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

کاهش «۲۰ درصدی» پروازهای خارجی ایران در پی افزایش قیمت بلیت


اواخر پاییز سال ۱۳۹۱ رشد قیمت‌ پروازهای خارجی در ایران بین ۹۰ تا ۱۰۵ درصد تخمین زده شد
اواخر پاییز سال ۱۳۹۱ رشد قیمت‌ پروازهای خارجی در ایران بین ۹۰ تا ۱۰۵ درصد تخمین زده شد
به دنبال افزایش بهای بلیت پروازهای خارجی در ایران، رسانه‌های داخلی از کاهش ۲۰ درصدی سفرهای خارجی ایرانیان خبر دادند.

بر اساس گزارش روز شنبه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نرخ بلیت پروازهای خارجی در کشور، تنها در عرض یک هفته، دو درصد افزایش یافته و بازار فروش بلیت نیز نشان می‌دهد تعداد سفرهای خارجی با هواپیما در ماه اردیبهشت به نسبت همین ماه در سال قبل حداقل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

این گزارش می‌گوید که اکنون نرخ بلیت پروازهای بین‌المللی با دلار ۳۶۰۰ تومانی محاسبه می‌شود، در حالی که قیمت‌ها تا هفته گذشته بر اساس دلار ۳۵۴۰ تومانی تعیین می‌شد.

نرخ بلیت پروازهای خارجی از آذرماه سال گذشته به‌ صورت شناور و بر اساس نرخ آزاد ارز تعیین می‌شود. اما از آنجا که ارزش پول ملی ایران، ریال، هم‌چنان در سراشیبی سقوط است، قیمت پروازهای بین‌المللی سیر صعودی سریعی یافته است تا جایی که اواخر پاییز سال ۱۳۹۱ رشد قیمت‌ها چیزی بین ۹۰ تا ۱۰۵ درصد تخمین زده شد.

برای نمونه، قیمت بلیت رفت و برگشت لس‌آنجلس با هواپیمایی ترکیه که قبل از آن ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بود، پس از شناورسازی قیمت‌ها به ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان افزایش یافت و اکنون انتظار می‌رود که این نرخ باز هم تغییر کرده باشد.

اما افزایش قیمت‌ بلیت هواپیماها در ایران تنها مربوط به پروازهای خارجی نبوده، بلکه پروازهای داخلی هم مشمول رشد قیمت‌ها شده‌اند که به‌ طور میانگین ۷۰ درصد عنوان شده است.

ایسنا بر اساس گفته‌های مسئولان آژانس‌های هواپیمایی می‌نویسد که این افزایش قیمت‌ها باعث کاهش سفرهای داخلی با هواپیما در سال جدید شده است.

این گزارش می‌گوید که سفر به شهرهای صنعتی مانند عسلویه و چابهار کاهش داشته و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی کمتر از قبل کارمندان خود را جهت ماموریت با هواپیما به این مناطق یا شهرهایی نظیر بندرعباس، آبادان و اهواز می‌فرستند.

همچنین سفر با هواپیما به شهرهایی مانند مشهد، کیش، اصفهان و شیراز نیز کاهش یافته است، اما چنان‌چه ایسنا می‌نویسد اوضاع در رابطه با این شهرها بهتر از شهرهای صنعتی بوده است.
XS
SM
MD
LG