لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

سفارت ایران در باکو اتهام دادگاه علیه شهروند ایرانی را رد کرد


یکی از مسئولان سفارت ایران در آذربایجان اتهام وارده به بهرام فیضی، شهروند ایرانی، مبنی بر جاسوسی برای جمهوری اسلامی را بی‌اساس خواند و آن را در راستای «سیاست ایران‌هراسی» دانست.

محمد آیت‌اللهی، مسئول بخش رسانه‌ای سفارت ایران در باکو، روز شنبه، ۲۰ مهر، به خبرگزاری ایسنا گفت که سیاست اصولی جمهوری اسلامی عدم مداخله در امور داخلی جمهوری آذربایجان است.

به گفته او، ادعاهایی نظیر جاسوسی برای ایران «با اهداف خاص و در جهت سیاست ایران‌هراسی در برخی کشورها» مطرح می‌شود و جمهوری اسلامی «موضوع را با جدیت پی‌گیری خواهد کرد».

روز گذشته، جمعه، خبرگزاری فرانسه از صدور رای دادگاه جرایم سنگین باکو علیه بهرام فیضی خبر داد که او را به ۱۵ سال زندان محکوم می‌سازد.

اتهامات آقای فیضی جاسوسی برای جمهوری اسلامی، طراحی عملیات تروریستی علیه سفارت اسرائیل و حمل مواد مخدر عنوان شده است و چنان‌ چه خبرگزاری‌های آذربایجانی نوشته‌اند او به انجام این موارد «اعتراف» کرده است.

این گزارش می‌افزاید، بهرام فیضی که از سال ۲۰۰۶ در آذربایجان زندگی می‌کند سال گذشته در سفر به ایران با عوامل اطلاعات سپاه پاسداران تماس برقرار کرده و به آنها گفته است که سفارت اسرائیل در باکو را دیده و متوجه شده است که محافظت چندانی از آن نمی‌شود. پس از آن نیز یک نفر به او وعده داده که «در زمان مناسب طرح ترور علیه سفارت اسرائیل را به او خواهد گفت».

اما چنین ادعاهایی را مقامات سفارت ایران در باکو رد می‌کنند و می‌گویند که نباید این قبیل اتهامات رسانه‌ای شود.

به گفته محمد آیت‌اللهی، «دادگاه جرایم سنگین جمهوری آذربایجان باید با حضور وکیل معتبر و نماینده سفارت ایران به این قبیل پرونده‌ها رسیدگی کند و طبعا ایران نیز دفاع از این هموطن را از وظایف خود می‌داند».

باکو سال گذشته نیز ۲۲ شهروند آذربایجانی را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران به حبس از ۱۰ تا ۱۵ سال محکوم کرد و این تنها گوشه‌ای از چالش‌های تهران و باکو در سال‌های اخیر است.

یکی از اتهامات عمده‌ای که آذربایجان به حکومت ایران نسبت داده طراحی ترور سفیر اسرائیل در این کشور است که بر روابط میان تهران و باکو سایه انداخت. ایران چنین اتهامی را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG