لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۵

رویترز: افزایش حمایت نظامی ایران از اسد؛ «اعزام صدها متخصص»


جنگ سوریه در آستانه ورود به چهارمین سال خود قرار دارد
جنگ سوریه در آستانه ورود به چهارمین سال خود قرار دارد
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایران حمایت‌ خود از حکومت بشار اسد را با اعزام گروه‌های ویژه امنیتی به سوریه برای جمع‌آوری اطلاعات و آموزش نیروهای نظامی این کشور افزایش داده است.

این گزارش روز جمعه، دوم اسفند، به نقل از منابع ایرانی، اپوزیسیون سوریه و کارشناسان نظامی آگاه به رخدادهای سوریه نوشته شده و بیان می‌کند که بشار اسد اکنون از اقدام تهران در اعزام صدها متخصص نظامی دیگر به سوریه سود می‌برد.

به گفته این منابع، نیروهایی که ایران اخیرا به سوریه اعزام کرده شامل فرماندهان عالی سپاه قدس و همچنین نیروهای سپاه پاسداران است که اگرچه به‌ طور مستقیم وارد جنگ نمی‌شوند، اما نیروهای سوریه را آموزش می‌دهند و به آنها در جمع‌آوری اطلاعات کمک می‌کنند.

مقامات ایران پیش از این بارها گزارش‌ها درباره اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرده‌اند.

با این حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اواسط آذرماه گذشته گفت که تهران «برای انتقال تجربه و آموزش، نیروی متخصص به عنوان مستشار به سوریه می‌فرستند و این اقدام نیز علنی است».

در گزارش رویترز نیز با یک مقام وزارت امور خارجه ایران گفت‌وگو شده است که بیان می‌کند تهران همواره اعلام کرده که از «برادران خود در سوریه» حمایت می‌کند، اگرچه این حمایت شامل ارسال سلاح و نیرو به سوریه یا مسائل اقتصادی نیست.

اما یک مقام ارشد سابق ایران که رویترز او را منبعی نزدیک به سپاه پاسداران معرفی می‌کند، می‌گوید که نیروهای ایرانی در سوریه فعالند.

به گفته او، چند صد فرمانده سپاه قدس و سپاه پاسداران در سوریه هستند که البته به‌ طور مستقیم در جنگ حضور ندارند، اما به‌ طور ویژه نیروهای سپاه قدس به جمع‌آوری اطلاعات مشغولند.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع امنیتی ایالات متحده و اروپا آمده است که صدها نظامی ایران در سوریه حضور دارند و به نیروهای سوریه مشاوره یا آموزش می‌دهند و در برخی موارد حتی فرماندهی نیروهای سوریه را برعهده می‌گیرند.

جنگ سوریه در آستانه ورود به چهارمین سال خود است و هنوز هیچ یک از طرفین نتوانسته برتری خیلی زیادی نسبت به دیگری پیدا کند.

در همین حال این جنگ بیش از یک میلیون آواره برجای گذاشته و به مرگ بیش از صد هزار نفر انجامیده است.
XS
SM
MD
LG