لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

واکنش مقامات جمهوری اسلامی به قتل چهار شهروند شیعه در مصر


مرگ چهار شهروند شیعه مصری در روستایی در نزدیکی قاهره واکنش شدید نهادها و مقامات مختلف حکومت ایران، از جمله وزارت امور خارجه، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه را در پی داشت.

در همین زمینه علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، نیز مکالمه‌ای تلفنی با همتای مصری خود داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، چهارم تیر، بیانیه‌ای در محکومیت این رویداد منتشر کرد که در آن از ماجرای قتل شیعیان مصر به عنوان «توطئه‌ای صهیونیستی» نام برده شده که با هدف «تفرقه‌افکنی میان فرقه‌های اسلامی» شکل گرفته است.

این بیانیه می‌گوید که جمهوری اسلامی اطمینان دارد که مردم مصر و رهبران آن «در قبال توطئه شوم تفرقه‌افکنانه میان فرق اسلامی هوشیارانه برخورد خواهند کرد و مانع هر گونه نفاق‌افکنی خواهند شد».

چهار شهروند شیعه‌مذهب مصر عصر یک‌شنبه، دوم تیر، در حالی که برای برپایی جشن مذهبی نیمه شعبان، سالروز ولادت امام دوازدهم شیعیان، در روستای «زاویه ابومسلم»، حوالی قاهره، جمع شده بودند، به قتل رسیدند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که از این واقعه منتشر کرده به نقل از مخالفان و منتقدان محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، نوشته که گروه‌های افراط‌گرای سلفی عامل این کشتار بودند.

این گزارش به شرح واقعه از قول شاهدان آن می‌پردازد، چنان‌چه عبدالعزیز، صاحب مجلسی که در آن جشن برپا بود، می‌گوید جمعیت خشمگین با بمب‌های بنزینی به خانه او حمله کردند و در حالی که آنها را «کافر» می‌نامیدند، چهار تن از حاضران در جشن را از خانه بیرون کشیدند و «آن‌قدر کتک‌شان زدند تا کشته شدند».

این رخداد واکنش رئیس جمهوری مصر را نیز در پی داشت، به‌ طوری که آقای مرسی با انتشار اطلاعیه‌ای از آن به عنوان «جنایتی شنیع» نام برد و قول داد که عدالت در این‌ باره اجرا خواهد شد.

با این حال مقامات ایران نسبت به گسترش اختلافات و نزاع‌ها میان شیعیان و سنی‌مذهب‌ها در مصر هشدار می‌دهند.

در همین رابطه صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، روز سه‌شنبه گفت: «‌مفتی‌های سلفی و غیرسلفی که باعث تحریک این قوم برای این جنایت بودند به نحوي در اين موضوع سهيم هستند.»

آقای لاریجانی در نهایت دولت مصر و رئیس جمهوری آن را مسئول پی‌گیری این رخداد دانست.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن نسبت به رواج جریان‌های «تکفیری» در جهان اسلام هشدار می‌دهد.

این بیانیه می‌گوید: «امروز و در شرایط کنونی بر علمای جهان اسلام فرض است که بدون توجه به مذاهب‌شان علیه انحراف خطرناک حرکت تکفیری بسیج شوند و با مبارزه علیه توطئه‌ تکفیری، ریشه آن را بخشکانند.»

کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در نهایت از مقامات دولت مصر خواسته است که عاملان این رخداد را به «اشد مجازات» برسانند.

مکالمه تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر

در همین حال خبرگزاری تسنیم از مکالمه تلفنی علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، با همتای مصری خود خبر داده است.

این گزارش می‌گوید که آقای صالحی در این مکالمه ضمن محکوم کردن مرگ چهار تن از شیعیان مصر گفته است: «ما برای مصر جز خیر و ثبات نمی‌خواهیم، اما برخی طرف‌ها در این کشور یک روز با ایجاد درگیری با جامعه مسیحیان و روز دیگر بین مسلمانان در صدد تضعیف و بی‌ثبات کردن مصر هستند.»

تسنیم می‌نویسد که وزیر امور خارجه مصر نیز تاکید کرده که دولت این کشور اجازه گسترش درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی را نخواهد داد و با عوامل آن برخورد می‌کند.

تهران و قاهره از ابتدای برقراری حکومت جمهوری اسلامی ایران به مدت چند دهه قطع رابطه بودند، اما به دنبال انقلاب سال ۲۰۱۰ مصر و قدرت گرفتن اسلام‌گرایان در این کشور، دو طرف نسبت به از سرگیری روابط ابراز امیدواری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG