لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

ایران اتهام ارسال سلاح به سوریه را تکذیب کرد


هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته است که شمار پرواز هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به سوریه کاهش یافته، اما عراق نمی‌تواند این روند را به‌طور کامل متوقف کند
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته است که شمار پرواز هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به سوریه کاهش یافته، اما عراق نمی‌تواند این روند را به‌طور کامل متوقف کند
سفیر جمهوری اسلامی در دمشق،‌پایتخت سوریه، روز شنبه، ۲۶ مرداد، سخنان وزیر امور خارجه عراق مبنی بر ارسال سلاح‌‌ از ایران به سوریه را تکذیب کرد.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدرضا رئوف شیبانی تاکید کرد: «ایران به هیچ عنوان سلاحی به سوریه منتقل نمی‌کند.»

به گفته او، سوریه از نظر نظامی آن‌ قدر توان دارد که نیازی به کمک‌های تسلیحاتی و ارسال نیرو به این کشور را نداشته باشد.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، در سفری که به واشینگتن داشته است روز جمعه گفت که شمار پرواز هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به سوریه کاهش یافته، اما عراق نمی‌تواند این روند را به‌ طور کامل متوقف کند.

عراق در یک سال گذشته بارها مورد انتقاد مقامات آمریکا قرار گرفته است که این کشور را به نادیده گرفتن عبور هواپیماهای ایرانی حامل سلاح از آسمان این کشور متهم می‌کنند.

با این حال بغداد بارها اعلام کرده که هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را مورد بازرسی قرار داده و هیچ سلاحی نیافته است. حتی مشاور مطبوعاتی نخست وزیر عراق تاکید کرده است که «هیچ سلاح ایرانی از مسیر عراق به سوریه فرستاده نشده و نخواهد شد».

اما سخنان روز گذشته هوشیار زیباری با اظهارات پیشین مقامات عراق به نوعی تفاوت دارد و صورتی دیگر به مسئله می‌دهد.

آقای زیباری گفته است که بغداد شکایات خود را در رابطه با پرواز هواپیماهای ایرانی حامل سلاح از آسمان عراق به تهران انتقال داده است، اما خود به تنهایی امکانات لازم را برای مانع شدن از چنین پروازهایی در اختیار ندارد.

اکنون اما سفیر ایران در دمشق این اتهامات را تکذیب می‌کند و می‌گوید که حمایت‌های جمهوری اسلامی از دمشق، تنها «معنوی و سیاسی» است و به این خاطر انجام می‌شود که سوریه در خط مقاومت علیه اسرائیل قرار دارد.

آقای رئوف شیبانی همچنین تاکید می‌کند که ارتش سوریه «توانایی لازم» را برای مقابله با مخالفان حکومت بشار اسد دارد و در این راستا یک «مجموعه‌ مردمی» شکل گرفته که اعضای آن «داوطلبانه» با «گروه‌های تروریستی» مقابله می‌کنند.

مقامات ایران نیز مانند مقامات سوریه از مخالفان حکومت بشار اسد به عنوان «تروریست» یاد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG