لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

واکنش به انتقادات آمریکا از عضویت ایران در یک کمیته سازمان ملل


جمهوری اسلامی ایران انتقادات آمریکا از عضویت خود در کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل متحد را رد کرده و اتهامات این کشور درباره نقض حقوق بشر در ایران را نیز «بی‌پایه» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز پنج‌شنبه، چهار اردیبهشت، حمید بابایی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گفت که جمهوری اسلامی قاطعانه «اتهامات بی‌پایه‌» آمریکا درباره حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در ایران را رد می‌کند و آنها را «غیرسازنده، کارشکنانه و مخالف روح همکاری میان دولت‌های مستقل عضو سازمان ملل متحد» می‌داند.

به گفته او، ایران سابقه‌ای طولانی در همکاری موثر با سازمان ملل متحد دارد و به بالندگی و پویایی انجمن‌های غیردولتی در کشور یاری می‌رساند.

انتخاب ایران در کمیته انجمن‌های غیردولتی (ان‌جی‌او) سازمان ملل متحد واکنش منفی آمریکا را به دنبال داشت، چنان که سامانتا پاور، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای این انتخاب را «نگران‌کننده» خوانده است.

در بیانیه خانم پاور ضمن انتقاد از عضویت ایران در این کمیته سازمان ملل متحد تاکید شده که جمهوری اسلامی به‌ طور معمول «مدافعان حقوق بشر را بازداشت می‌کند و آنها را مورد شکنجه‌ها و تعدی‌های مختلف قرار می‌دهد».

اما سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با رد این اظهارات می‌گوید که حضور فعال ایران در سازمان ملل متحد مفید خواهد بود و کمک می‌کند که کمیته سازمان‌های غیردولتی ملل متحد به اهداف خود دست یابد.

آقای بابایی همچنین حضور سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی در ایران را «پویا» توصیف کرده و گفت که «هزاران سازمان غیردولتی در جمهوری اسلامی فعالانه اهداف خود را در حوزه‌های مختلفی مانند اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست، سیاسی، زنان و حقوق بشر دنبال می‌کنند».

این در حالی است که سازمان‌های مختلف حقوق بشر و همچنین گزارشگر سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی را به دفعات به نقض شدید حقوق شهروندان خود و محدود ساختن آزادی‌های مدنی متهم کرده‌اند.

در همین راستا، سازمان غیردولتی «یو ان واچ» (دیدبان سازمان ملل) نیز روز انتخاب ایران در کمیته سازمان‌های غیردولتی ملل متحد را «روز سیاه حقوق بشر» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG