لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

دفاع ظریف از ابوطالبی؛ «تندروها دستور کار تعیین نکنند»


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید مخالفت‌ها در آمریکا با انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل به هیچ وجه قابل قبول نیست
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید مخالفت‌ها در آمریکا با انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل به هیچ وجه قابل قبول نیست
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به انتقادات و مخالفت‌ها در آمریکا نسبت به انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، گفت که تهران اجازه نمی‌دهد «تندروها» دستور کار ایران در سازمان ملل را تعیین کنند.

در همین حال نشریه بریتانیایی تلگراف با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین، ادعا کرد که حمید ابوطالبی در قتل یکی از مخالفان حکومت ایران در ایتالیا «نقشی کلیدی» داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای ظریف روز چهارشنبه از انتخاب حمید ابوطالبی برای تصدی سمت نماینده ایران در سازمان ملل متحد، دفاع کرد و او را «یکی از مجرب‌ترین و منطقی‌ترین دیپلمات‌های ایران» و گزینه‌ای «مناسب» برای این منصب نامید.

وی سپس با اشاره به موج مخالفت‌ها در ایالات متحده علیه حمید ابوطالبی و حضور او در این کشور اظهار داشت: «اجازه نمی‌دهیم گروهی تندررو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند... و دولت آمریکا هم به خوبی اطلاع دارد این رفتار از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

حمید ابوطالبی متهم به دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران است که آبان ۱۳۵۸ رخ داد و منجر به قطع روابط سیاسی دو کشور شد.

اگرچه او این اتهام را رد کرده و گفته است که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور یافته است، اما سناتورهای ایالات متحده روز ۱۸ فروردین طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن آقای ابوطالبی اجازه ورود به خاک آمریکا را نخواهد داشت.

در این میان کاخ سفید نیز اعلام کرده که سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل متحد «گزینه مناسبی نیست»، اما وزارت خارجه ایران می‌گوید که «به پی‌گیری‌های خود از مجاری دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

محمدجواد ظریف نیز با تاکید بر «مناسب بودن» انتخاب ایران گفت: «سازوکارهای بین‌المللی برای پی‌گیری چنین موردی مشخص است و ما حسب مورد تصمیم می‌گیریم از چه روشی در این زمینه استفاده کنیم.»

سخنگوی سازمان ملل: مسئولان دو کشور موضوع را حل کنند

خبرگزاری ایرنا همچنین در گزارشی دیگر از واکنش سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به این مناقشه نوشته و آن را تعبیر به «سکوت» او کرده است.

این گزارش می‌گوید که استفان دوجاریک روز چهارشنبه در نشستی خبری با پرسشی درباره مخالفت آمریکا با تصمیم ایران برای انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان سفیر سازمان ملل مواجه شده و او در پاسخ گفته است: «این سازمان ترجیح می‌دهد حل این موضوع را به مسئولان دو کشور واگذار کند.»

به گفته آقای دوجاریک، سازمان ملل متحد در مواردی مانند این، یک سیاست کلی ندارد، چنان چه «هر موردی ممکن است با مورد دیگر تفاوت داشته باشد و این سازمان به تناسب و با در نظر گرفتن شرایط خاص با آنها برخورد و اعلام موضع می‌کند».

ایرنا اما می‌نویسد که ماده چهارم «توافقنامه کشور میزبان» که سال ۱۹۴۷ به امضای وزیر خارجه وقت آمریکا و دبیرکل سازمان ملل رسیده است، جلوگیری از ورود سفرای کشورهای خارجی در سازمان ملل به خاک آمریکا را ممنوع اعلام می‌کند.

با این حال استفان دوجاریک در پاسخ به پرسشی درباره «نقش دفتر حقوقی سازمان ملل متحد» در مناقشاتی این چنینی گفته است که «هنوز این دفتر اظهار نظری در این زمینه نکرده و تماسی با مقام‌های سازمان ملل نیز نگرفته است».

اتهام تلگراف به ابوطالبی: نقش داشتن در قتل

در این شرایط اتهامی که نشریه بریتانیایی تلگراف به حمید ابوطالبی زده است، ابعاد دیگری به این مناقشه می‌دهد.

تلگراف نوشته است، آقای ابوطالبی سال ۱۹۹۳ که به عنوان سفیر ایران در ایتالیا مشغول به فعالیت بود در ماجرای قتل یکی از مخالفان جمهوری اسلامی به نام محمدحسین نقدی «نقشی کلیدی» داشته است.

این نشریه می‌گوید، اسناد دادگاه از جمله رونوشت گفت‌وگوهایی که پلیس ایتالیا در خلال تحقیقات خود درباره مرگ آقای نقدی انجام داده است، چنین اتهامی را اثبات می‌کند.

محمدحسین نقدی دیپلمات ایران در ایتالیا بود که دهه ۱۳۶۰ به عضویت سازمان مجاهدین خلق درمی‌آید و در نهایت نیز در شهر رم ترور می‌شود.

تلگراف می‌نویسد: «ابوالقاسم مصباحی، یکی از ماموران امنیتی سابق ایران، در جریان تحقیقات پلیس ادعا کرده که او به عنوان مامور قتل آقای نقدی از تهران عازم ایتالیا شده و در آنجا تحت نظارت حمید ابوطالبی بوده است.»

به گفته این نشریه، آقای مصباحی همچنین مدعی شده است که سفیر وقت ایران در ایتالیا سابقه آشنایی با محمدحسین نقدی داشته و در ماموریت ترور او دخیل بوده است.

تلگراف در نهایت می‌نویسد که پلیس ایتالیا آن زمان نتوانست ثابت کند که مظنونین پرونده به منظور این اقدام تروریستی وارد ایتالیا شده‌اند و به همین خاطر پرونده را مفتوح باقی گذاشت.

حمید ابوطالبی به جز ایتالیا، سفیر ایران در بلژیک و استرالیا نیز بوده و همچنین از طرف ایران در جلسات مختلف سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافته است.
XS
SM
MD
LG