لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

پاسخ ظریف به وندی شرمن: این سخنان مصرف داخلی دارد


کنفرانس مطبوعاتی مشترک محمدجواد ظریف با ایاد امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی
کنفرانس مطبوعاتی مشترک محمدجواد ظریف با ایاد امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی
محمدجواد ظریف در واکنش به اظهارات اخیر وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، در سنا این کشور گفت که این اظهارات تنها «مصرف داخلی» دارد و به حل اختلافات درباره برنامه اتمی ایران کمک نمی‌کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن، سخنان وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایاد امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی را منتشر کرده است که حاوی انتقاداتی از مقامات آمریکا و خانم شرمن است.

آقای ظریف اظهار داشت: «مذاکرات هسته‌ای ایران واقعیت است و آمریکایی‌ها باید این واقعیت را بار دیگر مرور کنند. آنها نباید در این زمینه صحبت‌های غیرممکن را مطرح کنند.»

گزارش ایرنا اگرچه بیان نمی‌کند که انتقادات آقای ظریف متوجه کدام بخش از سخنان وندی شرمن است، اما آن‌چه در روزهای اخیر در رسانه‌های داخلی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده اشارات خانم شرمن به پایگاه فردو و راکتور آب سنگین اراک است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «ما می‌دانیم آنها [ایران] برای یک برنامه صلح‌آمیز اتمی نیازی به تاسیاست غنی‌سازی زیرزمینی مانند فردو ندارند که در استحکامات بنا شده است. آنها برای یک برنامه صلح‌آمیز اتمی نیازی به راکتور آب سنگین ارک ندارند.»

اما محمدجواد ظریف می‌گوید، «صحبت‌هایی که در مورد تاسیسات اتمی ایران صورت می‌گیرد اعتباری ندارد» و مقامات آمریکا «باید این صحبت‌ها را متوقف کنند تا به راه‌حل برسیم».

به گفته او، این اظهارات صرف «مصرف داخلی» دارد و به هیچ‌وجه «تاثیرگذار و کمک‌کننده نیست»، بلکه «فضای مناسب برای رسیدن به راه‌حل‌ها را محدود می‌کند».
وی در نهایت اظهار داشت: «بحث مقامات آمریکایی در مورد تاسیسات هسته ای بی مورد است. ایران دنبال رسیدن به فهم مشترک از طریق مذاکره است و ذره ای از حقوق خود را واگذار نمی کند.»

صالحی: مذاکره از طریق رسانه انجام نمی‌شود

سخنان وندی شرمن درباره تاسیسات فردو و اراک، واکنش علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، را نیز در پی داشته است.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن خبرگزاری فارس، آقای صالحی گفته است که نباید به سخنان خانم شرمن اهمیتی داد و این سخنان مقامات آمریکایی «برای خودشان است و مصرف داخلی دارد»، نه برای ایران.

به گفته او، «ایران مکانیزمی برای مذاکرات قائل است و در چارچوب آن کارهایش را انجام می‌دهد، اما طرف مقابل فکر می‌کند می‌تواند مذاکره را از طریق رسانه انجام دهد، در حالی که مذاکره از طریق رسانه انجام نمی‌شود.»

ایران بارها اعلام کرده که نه برنامه هسته‌ای خود را متوقف می‌سازد و نه هیچ کدام از تاسیسات خود را تعطیل خواهد کرد.

اما توافقنامه هسته‌ای ژنو، تهران را متعهد می‌سازد که برنامه اتمی خود را محدود کند و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح پایین و ۵ درصد ادامه دهد و از نصب سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته خودداری کند.

وندی شرمن نیز روز سه‌شنبه، ۱۵ بهمن گزارشی درباره توافقنامه اتمی ژنو و سیاست آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران به کنگره این کشور ارائه داد که در آن تاکید می‌شود ایالات متحده مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است.

«مذاکره با آمریکا فقط درباره مسئله هسته‌ای»

اما سخنان روز چهارشنبه محمدجواد ظریف حاوی پاسخی نیز به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بود که بیان می‌کرد وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای آمریکایی خود گفته است که اختیاری برای گفت‌وگو درباره سوریه ندارد.

آقای ظریف در این باره اظهار داشت: «در دیداری که با وزیر خارجه آمریکا داشتم موضوع گفت‌وگو متمرکز بر مسئله هسته‌ای بود. ما تاکید کردیم این گونه نیست که اختیار نداشته باشیم در مورد سوریه صحبت کنیم، بلکه سیاست ما این است که با آمریکا فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت کنیم. حال برخی به اشتباه این موضوع را تفسیر به رای کرده‌اند.»

به گفته او، این «تصمیمی است که نظام گرفته» تا غیر از مسئله هسته‌ای درباره هیچ موضوعی با آمریکا مذاکرات دوجانبه نداشته باشیم.

پیش از این در خبرها به نقل از جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آمده بود که جان کری در دیدار با محمدجواد ظریف «نگرانی‌های خود و ایالات متحده را درباره سرعت تسلیم سلاح شیمیایی سوریه، موقعیت انسانی در این کشور و لزوم حرکت به سمت تشکیل دولت انتقالی» بیان کرده است، اما آقای ظریف وارد این بحث نشده است.
XS
SM
MD
LG