لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

نامه صالحی به بان گی مون درباره حمله شیمیایی در سوریه


علی‌اکبر صالحی علی‌رغم استقبال از انجام «تحقیق بی‌طرفانه» درباره این حادثه، «تروریست‌ها» را به عنوان عامل آن معرفی می‌کند
علی‌اکبر صالحی علی‌رغم استقبال از انجام «تحقیق بی‌طرفانه» درباره این حادثه، «تروریست‌ها» را به عنوان عامل آن معرفی می‌کند
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ششم فروردین‌ماه، در نامه‌ای به بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با استقبال از تحقیق این سازمان، حمله شیمیایی اخیر در سوریه را به مخالفان بشار اسد نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران خود «بزرگ‌ترین قربانی» کاربرد سلاح‌های شیمیایی است، خواستار آن شد که دولت‌ها مسئولیت خود را در ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی به یاد بیاورند و نیز این سلاح‌ها را در اختیار «گروه‌های تروریستی» نگذارند.

ایران شورشیان سوریه را «تروریست» می‌نامد و غرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به‌ خاطر حمایت‌های‌شان از مخالفان بشار اسد مورد انتقاد قرار می‌دهد.

هفته گذشته پس از انتشار گزارش‌هایی از وقوع حمله شیمیایی در شهرک خان العسل استان حلب، وزارت امور خارجه ایران بلافاصله اعلام موضع کرد و این رخداد را به «گروه‌های مسلح مخالف» نسبت داد.

در همین حال شورشیان سوریه نیز با رد چنین اتهامی، به‌ نوبه خود نیروهای حامی بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی به شهرک خان العسل معرفی کردند و خواستار تحقیق سازمان ملل متحد در این‌ باره شدند، پیشنهادی که از ابتدا مورد قبول این سازمان جهانی بود.

اکنون علی‌اکبر صالحی علی‌رغم استقبال از انجام «تحقیق بی‌طرفانه» درباره این حادثه، «تروریست‌ها» را به عنوان عامل آن معرفی می‌کند.

آقای صالحی نوشت: «جمهوری اسلامی ایران از همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی انتظار دارد صریحا ضمن محکوم کردن این جنایت ضدبشری از هر اقدامی برای پیش‌گیری از تکرار آن فروگذار نکرده و از انجام تحقیق بی‌طرفانه درباره این جنایت و تامین‌کنندگان این سلاح‌ها و مواد شیمیایی سمی برای تروریست‌ها در سوریه و مجازات عاملان آن حمایت کنند.»

وزیر امور خارجه ایران در نهایت با اشاره به در پیش بودن سومین نشست بازنگری کنفرانس سلاح‌های شیمیایی بر ضرورت «امحاء کامل این تسلیحات مخرب» تاکید کرد.

ایران دولت آمریکا را نیز در وقوع حمله شیمیایی به شهرک خان العسل مقصر می‌داند و می‌گوید که ایالات متحده در رابطه با «جلوگیری از دستیابی شورشیان به سلاح شیمیایی و استفاده از آن» مسئولیت دارد.

آمریکا در نبرد داخلی سوریه از شورشیان حمایت می‌کند و خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده است.

این کشور همچنین حمایت خود را از تصمیم سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره حمله شیمیایی به شهرک خان العسل اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG