لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

وزیر پیشین ارتباطات: نهاد تحت نظر رهبری در راس هیات مدیره مخابرات است


محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت اول محمود احمدی‌نژاد
محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت اول محمود احمدی‌نژاد
محمد سلیمانی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید واگذاری شرکت مخابرات ایران به سپاه «دروغی» است که اصلاح‌طلبان بافته‌اند و ریاست هیات مدیره این شرکت را یک عضو وابسته به «ستاد اجرایی فرمان امام» بر عهده دارد، نه یک فرمانده سپاه.

به گفته او، سهام شرکت مخابرات ایران دست کنسرسیومی متشکل از چند شرکت است که تنها یکی از آنها تعاونی سپاه است که یک شرکت خصوصی محسوب می‌شود و به سپاه تعلق ندارد.

آقای سلیمانی در مصاحبه‌ای مفصل با شماره ۴۲ ماهنامه مدیریت ارتباطات که آبان ماه منتشر شده، ماجرای فروش سهام شرکت مخابرات ایران را تشریح کرده است.

بیش از ۵۰ درصد شرکت مخابرات ایران اوایل مهر ماه ۱۳۸۸ به کنسرسیوم «اعتماد مبین» فروخته شد. اما این رخداد که از آن به عنوان «بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس ایران» یاد شده به یک مناقشه سیاسی در کشور تبدیل شد چنان‌که گفته می‌شود «اعتماد مبین» وابسته به سپاه پاسداران ایران است.

ماجرا زمانی جنجال بیشتری ایجاد کرد که هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مزایده سهام شرکت مخابرات از هر نظر صوری و برای رعایت ظاهری مقررات بوده و «اعتماد مبین» بدون هیچ گونه رقابتی این سهام را خریداری کرده است.

اما اکنون محمد سلیمانی از این مزایده دفاع می‌کند و آن را «منطقی» و «مطابق قانون» می‌داند؛ اگرچه این مزایده چند ماه پس از وزارت آقای سلیمانی و در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد انجام شد، اما وی تایید می‌کند که مقدمات آن زمان مدیریت او فراهم آمد.

وی با اشاره این مزایده می‌گوید: «[شرکت مخابرات] دست كنسرسيوم است. اين‌که مي‌گويند دست سپاه است، به سپاه ظلم شده. متأسفانه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها سياسی هستند. اصلاح‌طلبان گفتند اين‌ها را دادند به سپاه و آن را دامن زدند.»

به گفته او، بحث مدیریت سپاه در شرکت مخابرات «دروغ است» چنان‌که رییس هیات مدیره این شرکت «وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام [آیت‌الله خمینی] است» در حالی که «اگر مالکیت یا مدیریت مخابرات از آن سپاه بود، باید یک سردار سپاه مسئول آن می‌شد».

ریاست هیات مدیره شرکت مخابرات ایران را مصطفی سیدهاشمی را برعهده دارد که در سوابق او معاونت توسعه اقتصادی «ستاد اجرایی فرمان امام» هم دیده می‌شود، یک نهاد حکومتی که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

با این حال مدیر عامل و دیگر اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات از اعضای اصلی شرکت اعتماد مبین و تعاونی اعتبار ثامن الائمه، وابسته به سپاه پاسداران هستند، اما آقای سلیمانی می‌گوید که «تعاونی سپاه یک شرکت خصوصی است و متعلق به سپاه نیست».

وی در ادامه این مصاحبه تاکید می‌کند که روند واگذاری سهام شرکت مخابرات «قانونی» بوده و در نهایت این سهام به «بهترین و بی‌حاشیه‌ترین» شکل واگذار شده است گرچه «اگر در این کنسرسیوم یک شرکت خارجی هم بود بهتر می‌شد» که علی‌رغم مذاکراتی که با «اندونزی‌ها، چینی‌ها و ترکیه‌ای‌ها» داشته، این اتفاق نیفتاد.

پیش از این محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی‌نژاد ضمن اظهار تاسف نسبت به واگذاری سهام شرکت مخابرات گفته بود که این کار را «به توصیه آقایان کردیم و ای کاش نمی‌کردیم».
XS
SM
MD
LG