لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

نوبخت: دولت منتظر گزارش درگیری‌های اوین است


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، می‌گوید که وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری درباره حوادث اخیر زندان اوین گزارشی تهیه خواهند کرد که نتیجه آن به مردم اطلاع داده می‌شود.

این در حالی است که وزیر دادگستری ایران درگیری‌ها در زندان اوین را بی‌اهمیت توصیف کرده و گفته است که هیچ گروه یا کمیته‌ای برای تحقیق درباره این رخداد تشکیل نشده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، سخنان محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران را بازتاب داده که بر «رعایت حقوق شهروندان» در ایران تاکید داشته است.

این گزارش بیان می‌کند که آقای نوبخت با اشاره به درگیری‌ها در زندان اوین گفته است که دولت منتظر گزارش وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری در این باره است تا پس از جمع‌بندی موضوع، آن را به اطلاع مردم برساند.

بند ۳۵۰ زندان اوین اواخر ماه گذشته شاهد هجوم زندان‌بانان به زندانیان سیاسی و ضرب و شتم آنان بود، امری که به شکایت خانواده این زندانیان از مقامات قضایی و سازمان زندان‌ها انجامید.

همان زمان سخنگوی دولت از تشکیل گروه ویژه‌ای برای پی‌گیری ماجرا و روشن شدن ابعاد آن خبر داد، اما بعدها مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، تشکیل این گروه را تکذیب کرد و تنها گفت که «مقامات قضایی زندان باید پاسخ روشن بدهند».

آقای پورمحمدی پیش از آن نیز گزارش‌ها درباره ضرب و شتم زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین را رد کرده و گفته بود که کل ماجرا یک «بازرسی ساده» بود که به خاطر مقاومت برخی زندانیان به جراحت آنها انجامید.

مقامات عالی قضایی ایران می‌گویند که حوادث اخیر زندان اوین بهانه‌ای برای «فضاسازی» علیه جمهوری اسلامی بوده است.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها نیز ماجرای ضرب و شتم زندانیان سیاسی را از اساس رد کرده و گفته بود: «هیچ‌ گونه درگیری و ایراد ضربی از ناحیه همکاران ما حتی در حد تلنگر رخ نداده‌ است.»

این در حالی است که ۲۶ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین با نوشتن نامه‌ای هجوم زندان‌بانان به آنان را تایید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG