لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

کمپین حقوق بشر: نام قالیباف به سیاهه ناقضان حقوق بشر اضافه شود


آقای قالیباف می‌گوید که در ناآرامی‌های سال ۱۳۷۸ تهران سوار بر موتور معترضان را با چوب کتک می‌زده است.
آقای قالیباف می‌گوید که در ناآرامی‌های سال ۱۳۷۸ تهران سوار بر موتور معترضان را با چوب کتک می‌زده است.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت از نهادهای جهانی خواست که نام محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و فرمانده سابق نیروی انتظامی ایران، را به سیاهه «ناقضان حقوق بشر» اضافه کنند.

این کمپین با استناد به گفته‌های آقای قالیباف درباره نقشی که در برخورد با منتقدان و مخالفان حکومت ایران داشته است، می‌گوید که جامعه بین‌المللی می‌تواند او را به خاطر «نقض گسترده حقوق بشر» مشمول مجازات‌های خود قرار دهد و برای مثال دارایی‌های احتمالی‌اش در خارج از ایران را ضبط کند یا مانع انجام سفرهای او شود.

وبسایت کلمه که مواضع اصطلاح‌طلبان را بازتاب می‌دهد به‌تازگی در گزارشی نوشت، محمدباقر قالیباف که از نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود در جمع بسیجیان گفته است که او در سال ۱۳۸۲، زمانی که سمت فرماندهی نیروی انتظامی ایران را برعهده داشت، با «برخورد تند» خود در شورای امنیت وزارت کشور توانست مجوز ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران و تیراندازی را دریافت کند.

بر اساس این گزارش آقای قالیباف همچنین گفته که در جریان ناآرامی‌های سال ۱۳۷۸ تهران، علی‌رغم آن که سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه را بر عهده داشت سوار بر موتور با چوب معترضان را کتک می‌زده است.

اما این گزارش وقتی مورد توجه بیشتری قرار گرفت که فایل صوتی سخنرانی محمدباقر قالیباف در رسانه‌های خبری منتشر شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز با استناد به این فایل صوتی می‌گوید که آقای قالیباف به «نقش مستقیم خود در خشونت و سرکوب فخر می‌ورزد».

در همین رابطه هادی قائمی، مدیرکمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اظهار داشت: «قالیباف در این نوار خود را به عنوان فردی خشن و بی‌رحم و به عنوان کسی که نقش تعیین کننده در سرکوب سال‌های اخیر در ظرفیت‌های مختلف رسمی داشته، مطرح کرده است.»

آقای قائمی همچنین با اشاره به نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت از این فایل صوتی چنین برمی‌آید که با مدیریت او در کشور اگر این «وضعیت پریشان‌کننده» حقوق بشر بدتر نشود، دست‌کم ادامه خواهد داشت.

محمدباقر قالیباف چندی پیش در سخنانی کاملا متفاوت در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ادعا کرده بود که دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی در سال ۱۳۸۲ به نیروی انتظامی مجوز حمله به کوی دانشگاه را داده بود، اما او از انجام آن جلوگیری کرده است.

ستاد انتخاباتی قالیباف نیز که گزارش وبسایت کلمه را تکذیب کرده، گفته است که می‌خواهد فایل صوتی سخنرانی آقای قالیباف در دانشگاه صنعتی شریف را منتشر کرد در حالی که گزارش کلمه به سخنرانی شهردار تهران در جمع بسیجیان اشاره دارد و نه دانشگاه صنعتی شریف.
XS
SM
MD
LG