لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

آژانس: ایران یک هزار سانتریفوژ جدید نصب کرده است


سایت هسته‌ای اراک
سایت هسته‌ای اراک
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز چهارشنبه، ششم شهریور منتشر شد، اعلام کرد ایران با نصب حدود هزار سانتریفیوژ دیگر توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

این گزارش همچنین می‌گوید، جمهوری اسلامی تولید سوخت برای راکتور آب سنگین اراک را آغاز کرده است.


با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان داده است ذخایر هسته‌ای حساس ایران رشد اندکی داشته است.

رویترز می‌نویسد این میزان از «خط قرمزی» که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشست عمومی سازمان ملل متحد ترسیم کرده بود، کمتر است.

ایران به‌واسطه‌ فعالیت‌های هسته‌ای خود و سوءظن‌هایی که نسبت به ماهیت آن وجود دارد، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی است. اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، امیدها برای حل این مناقشه هسته‌ای افزایش یافت.

آقای روحانی بر حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها تاکید دارد و می‌گوید که تهران آماده شفاف‌سازی برنامه اتمی خود است.


ادامه گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی اتمی

در همین حال گزارش‌ها حکایت از توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر ادامه مذاکرات دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که دور بعدی این مذاکرات روز جمعه، پنجم مهر در وین برگزار می‌شود، شهری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن مستقر است.

در مجموع، این یازدهمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اوایل سال ۲۰۱۲ و اولین آنها از زمانی است که حسن روحانی دولت ایران را در اختیار گرفته است.

این نشست‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده و به هیچ توافقی میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر نشده است.

یکی از مسائل عمده مورد اختلاف میان طرفین پایگاه نظامی پارچین است، جایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به انجام آزمایش‌های مرتبط با فعالیت هسته‌ای در آن مشکوک است و قصد بازرسی از آنجا را دارد، اما ایران ضمن رد این اتهام اجازه دستیابی به سایت پارچین را نیز به بازرسان بین‌المللی نمی‌دهد.

در همین حال موسسه آمریکایی علوم و امنیت بین‌المللی که اخبار هسته‌ای ایران را رصد می‌کند گزارشی درباره پایگاه پارچین منتشر کرده که می‌گوید بخش‌های عمده‌ای از این پایگاه «آسفالت شده است»، امری که می‌تواند به نگرانی‌های یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دامن بزند.

آقای آمانو پیش از این نسبت به آن‌چه «پاکسازی» پایگاه پارچین از مستندات می‌خواند، هشدار داده بود، اما ایران بحث «پاکسازی» این پایگاه را رد می‌کند.

اکنون بار دیگر نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این پایگاه به بحث خواهند نشست در حالی که علی‌اصغر سطانیه، نماینده پیشین ایران در آژانس جای خود را به رضا نجفی از چهره‌های مورد اعتماد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جدید ایران داده است.

آقای ظریف نیز مانند حسن روحانی بر حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران و متعاقب آن لغو تحریم‌های بین‌المللی تاکید می‌کند.
XS
SM
MD
LG