لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

مذاکرات ایران و آژانس بین‌الملی انرژی اتمی تا ۱۹ بهمن به تعویق افتاد


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس می‌گوید که با اجرایی شدن توافق ژنو، حجم فعالیت‌های تهران و آژانس افزایش یافته است.
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس می‌گوید که با اجرایی شدن توافق ژنو، حجم فعالیت‌های تهران و آژانس افزایش یافته است.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تعویق مذاکرات تهران و این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد تا روز ۱۹ بهمن خبر داد.

رضا نجفی روز سه‌شنبه، ۲۴ دی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت از آنجا که با اجرایی شدن توافقنامه ژنو، حجم فعالیت‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش یافته است، این مذاکرات در روز ۱۹ بهمن (۸ فوریه) برگزار خواهد شد.

به گفته او، این پیشنهاد را نخست سازمان انرژی اتمی ایران مطرح کرده که مورد پذیرش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز از قول جیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعویق زمان مذاکرات را تایید کرده و نوشته که این درخواست از جانب ایران بوده است.

پیش از این عنوان شده بود که مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز اول بهمن برگزار خواهد شد، اما دستیابی به توافق میان تهران و گروه ۱+۵ درباره زمان اجرای معاهده ژنو، این مذاکرات را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

ایران و قدرت‌های جهانی توافق کرده‌اند که از روز ۳۰ دی گام نخست معاهده ژنو را اجرا کنند که بر مبنای آن ایران فعایت‌های اتمی خود را محدود می‌سازد و از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را کاهش می‌دهد تا در ازای آن برخی تحریم‌ها علیه تهران متوقف شود.

رویترز می‌نویسد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگرچه دلیل تعویق مذاکرات را اعلام نکرده است، اما ‌فاصله یک روزه این مذاکرات با آغاز اجرای توافقنامه ژنو، گویای فشردگی برنامه‌ها در روزهای پیش رو است که احتمالا همین مسئله باعث چنین تصمیمی شده است.

جلسه شورای حکام درباره توافقنامه ژنو

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس از برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) خبر داده است که محور آن توافقنامه اتمی ژنو و نظارت بر عملکرد ایران خواهد بود.

این گزارش روز سه‌شنبه به نقل از دو دیپلمات‌ غربی منتشر شده است که کشورهای آنها عضو شورای حکام هستند.

آسوشیتدپرس اما می‌نویسد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز خبر برگزاری این جلسه را تایید نکرده و تنها گفته که مذاکرات ایران و آژانس به روز ۱۹ بهمن موکول شده است.

پیش از این گزارش شده بود که بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۸ دی وارد ایران خواهند شد تا بر اجرای توافقنامه ژنو نظارت داشته باشند.

ایران اعلام کرده است که تا روز ۲۹ دی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG