لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

پورمحمدی درباره حوادث اوکراین: امر بر عده‌ای در داخل مشتبه شده است


وزیر دادگستری ایران با اشاره به تحولات اوکراین می‌گوید، عده‌‌ای در داخل کشور که «حال و هوای دیگری دارند، امر برایشان مشتبه شده است».
وزیر دادگستری ایران با اشاره به تحولات اوکراین می‌گوید، عده‌‌ای در داخل کشور که «حال و هوای دیگری دارند، امر برایشان مشتبه شده است».
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، نسبت به «مقایسه» میان رخدادهای اوکراین با ایران هشدار داد و گفت که روزنامه‌های ایرانی نباید انقلاب اوکراین را به مسئله‌ای داخلی تبدیل کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سخنان آقای پورمحمدی در روز دوشنبه، پنجم اسفند را منتشر کرده است که با اشاره به حوادث اوکراین می‌گوید، عده‌‌ای در داخل کشور که «حال و هوای دیگری دارند، امر برایشان مشتبه شده است» در حالی که «کشور و نظام ما قابل مقایسه با اینجاها نیست».

به گفته این مقام دولت ایران، برخی روزنامه‌ها با انتشار «عکس‌های رنگی بزرگ» و هم‌رنگ کردن «لوگوی» خود با «رنگ همان حرکت سیاسی» در اوکراین، «احساس پیروزی می‌کنند» و در مقابل نیز برخی روزنامه‌ها جوری «گزارش می‌دهند یا تیتر می‌زنند که گویا چیزی از دست داده‌اند و عزادارند».

اعتراضات چند ماه گذشته مردم اوکراین به دولت ویکتور یانوکوویچ اکنون به سقوط آن منجر شده به‌طوری که ساختمان‌های دولتی در پایتخت اوکراین به تصرف مخالفان درآمده است.

آقای یانوکوویچ از متحدان روسیه به شمار می‌آمد در حالی که مخالفان او به اتحادیه اروپا و غرب گرایش دارند. در این میان رسانه‌های محافظه‌کار داخل ایران و مقامات عالی نظامی کشور مانند حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، به انتقاد شدید از انقلاب اوکراین پرداخته‌اند.

آقای فیروزآبادی رخدادهای اوکراین را «فرار از استقلال به سمت وابستگی» نامیده است و روزنامه محافظه‌کار وطن امروز نیز با تیتر بزرگ «دموقراضه!» به استقبال پیروزی مخالفان در اوکراین رفته است.

از سوی دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب هم در تیترهای خود بر رنگ انقلاب اوکراین، «نارنجی» تاکید کرده‌اند که بخشی از سخنان وزیر دادگستری ایران به آنها اشاره دارد.

آقای پورمحمدی می‌گوید: «کشورهایی نظیر اوکراین ... در حدی نیستند که کسی فکر کند اگر در آنجا اتفاقی افتاده حالا در ایران هم تیتر بزرگ و لوگوی رنگی و حرف‌هایی از این دست زده شود.»

به گفته او، «باید از این فضای احساسی و موجی فاصله بگیریم... [اما] بعضی‌ها دوست ندارند این فضای متانت و عقلانیت سیاسی و انسجام ملی در کشور پایدار بماند و هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد یک حاشیه برایش درست می‎‌کنند.»

پیش از این وزارت خارجه ایران در واکنش به رخدادهای اوکراین اعلام کرده بود که این تحولات را «با دقت» دنبال و تاکید می‌کند که «سرنوشت اوکراين با اراده ملت و تفاهم نيروهای سياسی اين کشور و عدم دخالت خارجی باید شکل بگیرد».
XS
SM
MD
LG