لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

انتقاد وزارت بهداشت از طرح باروری: نمی‌توان به زور متوسل شد


یک مقام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی با انتقاد از طرح مجلس شورای اسلامی برای افزایش باروری و جمعیت در کشور، آن را سیاستی «دستوری» نامید و تاکید کرد که در این زمینه نمی‌توان به زور متوسل شد.

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، روز پنج‌شنبه، چهار اردیبهشت، به وب‌سایت خبرآن‌لاین گفت: «ما تاکنون قانونی نداشتیم که بخواهد شیوه‌های پیشگیری از فرزندآوری را اجبار کند... الان هم باید برای افزایش جمعیت فرهنگ‌سازی کرد، نه این که به زور متوسل شد.»

مجلس ایران به تازگی یک فوریت از طرح افزایش باروری را به تصویب رسانده است که مجازات‌هایی را برای تبلیغ پیش‌گیری از بارداری و ارائه خدمات بهداشتی مانند عمل وازکتومی در مردان پیش‌بینی می‌کند.

این طرح در راستای سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تهیه شده است که اعتقاد دارد جمعیت ایران باید به ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

اما مدیرکل دفتر جمعیت وزارت بهداشت با انتقاد از طرح مجلس می‌گوید که این وزارتخانه نمی‌خواهد «به صورت دستوری» سیاست افزایش باروری را پیش ببرد، چرا که «این شیوه جواب نمی‌دهد».

به گفته او، حتی در برخی موارد بارداری خطرناک است که در این شرایط استفاده از شیوه‌های جلوگیری از بارداری لازم می‌شود و از این رو نباید راه‌های دسترسی به آن را به طور کامل بست.

پیش از این نیز مهرداد لاهوتی، یکی از نمایندگان مجلس ایران، طرح افزایش نرخ بارداری را «افراطی» توصیف کرده و گفته بود این طرح آن دسته از کسانی را نادیده می‌گیرد که به‌خاطر بیماری ناگزیر از پیش‌گیری از بارداری هستند.

به گفته او، مردم برای تولید مثل نیازمند اطمینان اقتصادی هستند و نمی‌توان به آنها گفت که باید مانند ۴۰ سال قبل زندگی کنند.

اما اکثریت اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با این طرح موافقند و از جمله مراد هاشمی زهی به خبرآن‌لاین گفته است که شیوه‌های عقیم‌سازی و پیش‌گیری از بارداری «با اندیشه‌های اسلامی در تضاد است» و از این رو طرح مجلس راهکار مناسبی برای افزایش جمعیت خواهد بود.

ایران در حدود دو دهه سیاست کنترل جمعیت را دنبال می‌کرد که به‌واسطه آن مراکز وابسته به وزارت بهداشت، خدماتی مانند وازکتومی را رایگان ارائه می‌کردند.

حال وزیر بهداشت و درمان کشور می‌گوید که تغییر ناگهانی سیاست‌ها در این زمینه باعث سردرگمی در میان مردم شده است.

حسن هاشمی روز پنج‌شنبه گفت: «افرادی که در شبکه بهداشتی کشور کار می‌کنند سال‌ها برای این کار آموزش دیده بودند که مردم را اقناع کنند که فرزند کمتر داشته باشند. به همین علت ما اکنون با یک فرایند متناقض روبه‌رو هستیم و اول باید همین افراد را آموزش دهیم و اقناع کنیم که به مردم آموزش بدهند که تعداد موالید افزایش یابد.»

تصویب کامل طرح افزایش باروری در کشور باعث می‌شود که وزارت بهداشت آموزش‌های قبل از ازدواج درباره روش‌های پیش‌گیری از بارداری را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG