لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۰

«ایران به دنبال آن نیست بشار اسد همیشه در قدرت بماند»


حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید که «سوءتفاهمات» میان ایران و عربستان سعودی در رابطه با سوریه، عراق و بحرین می‌تواند با گفت‌وگو حل شود.
حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید که «سوءتفاهمات» میان ایران و عربستان سعودی در رابطه با سوریه، عراق و بحرین می‌تواند با گفت‌وگو حل شود.
حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، به خبرگزاری رویترز گفته است که تهران به دنبال آن نیست بشار اسد تا ابد در قدرت بماند، اما از سویی نمی‌خواهد «نیروهای افراطی» جایگزین او شوند.

او همچنین اظهار داشته که ایران امیدوار است در یک ماه آینده با عربستان سعودی مذاکراتی داشته باشد تا اختلافات میان این دو کشور در رابطه با تحولات خاورمیانه حل و فصل شود.

گفت‌وگوی رویترز با آقای امیر عبداللهیان روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین و در حین سفر او به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس انجام شده است.

حسین امیر عبداللهیان روز دوشنبه، ۱۱ فروردین عازم کویت شد تا دعوتنامه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، را تسلیم امیر کویت کند.

مقصد بعدی او نیز ابوظبی بود، جایی که با «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، دیدار کرد.

رویترز می‌نویسد که آقای امیر عبداللهیان در پاسخ به سئوالی درباره فعالیت‌های ایران در کشورهای مختلف عربی گفته است که صلح، ثبات و توسعه «در یمن، بحرین، سوریه و هر کشور دیگری در منطقه منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را تامین می‌کند».

او همچنین درباره بحران سوریه اظهار داشت: «ما رابطه عمیقی با سوریه داریم. سوریه متحد استراتژیک ایران علیه اسرائیل است.»

ایران در جنگ داخلی سوریه برخلاف دیگر کشورهای اسلامی و حکومت‌های منطقه مانند ترکیه و عربستان سعودی جانب بشار اسد را گرفته است و به او کمک می‌کند.

با این حال آقای امیر عبداللهیان به رویترز می‌گوید: «ما دنبال این نیستیم که بشار اسد برای همیشه رئیس جمهور سوریه باقی بماند. اما در عین حال با این تفکر هم مخالفیم که با استفاده از نیروهای افراطی و تروریسم حکومت سوریه و اسد را ساقط کنیم.»

وی همچنین تاکید کرده که کمک‌های ایران به سوریه تنها جنبه بشردوستانه دارد و شامل غذا و دارو است.

به گفته او، کمک‌های نظامی به طرفین درگیر باعث خاتمه یافتن این جنگ داخلی سه‌ ساله نمی‌شود، جنگی که بیش از ۱۵۰ هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر دیگر را آواره کرده است.

رویترز پیش از این در گزارش‌های متعددی گفته بود که ایران با اعزام گروه‌های ویژه امنیتی به سوریه در جمع‌آوری اطلاعات به حکومت اسد کمک می‌کند و همچنین نیروهای نظامی او را آموزش می‌دهد.

مقامات ایران نیز این مسئله را تایید کرده‌اند، اما آنجا که بحث ارسال سلاح‌های ایرانی به سوریه مطرح می‌شود، جمهوری اسلامی آن را از اساس رد می‌کند.

«آمادگی ایران برای گفت‌وگو با عربستان»

حسین امیر عبداللهیان در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرده که آمادگی دارد با همتایان خود در عربستان سعودی دیدار داشته باشد و ایران منتظر است که عربستان سعودی تاریخ مشخصی را برای این منظور تعیین کند.

به گفته او، «سوءتفاهمات» میان ایران و عربستان سعودی در رابطه با سوریه، عراق و بحرین می‌تواند با بحث و گفت‌وگو حل شود.

عربستان خواستار برکناری بشار اسد و حمایت جامعه جهانی از شورشیان سوریه است، امری که با موضع ایران در تضاد است.

از سویی ناآرامی‌های سال‌های اخیر در بحرین نیز به اختلافات تهران و ریاض دامن زده است از آنجا که عربستان پشت این ناآرامی‌ها عوامل ایران را می‌بیند، اما ایران این مسئله را به شدت تکذیب می‌کند.

با این حال حسین امیر عبداللهیان می‌گوید که تهران امیدوار است که در ماه آینده یا اولین فرصت ممکن با عربستان وارد گفت‌وگو شود تا این اختلافات از میان برود.
XS
SM
MD
LG